Financiële Administratie

Wanneer onzuivere posten bij crediteuren zijn geconstateerd na het uitvoeren van onderhoud aan de openstaande posten tabellen, kunnen deze in de meeste gevallen door het volgen van onderstaande procedure worden hersteld.

Let op: u dient als gebruiker binnen TRADIUM te zijn gemarkeerd als Financial Manager!


Stap 1: bepaal welke onzuivere posten er zijn gevonden

Dit is het eenvoudigst uit te voeren door gebruik te maken van de Query Analyzer. U activeert de analyzer via het menu Extra of met de toetscombinatie Ctrl-Alt-Q . Voer in het venster de onderstaande query in:


SELECT * FROM InkoopOpenPosten WHERE InkoopOpenPosten.Memo = 'unresolved'


Kies werkblad als uitvoeroptie (de meest rechtse knop onderin het venster) en druk op F5 of klik op de knop Execute.

Er verschijnt een lijst van openstaande posten die als onzuiver staan gemarkeerd.


Stap 2: selecteer een crediteur en toon de openstaande posten

Vanuit de Query Analyzer kan direct een leverancierskaart worden geopen door in de kolom Codenaam te klikken, zoals in het getoonde voorbeeld. Er verschijnt een [...] knop. Wanneer hierop wordt geklikt, verschijnt de leverancierskaart. Selecteer in de leveranciersapplicatie het tabblad "Openstaande Posten".


In het hiernaast getoonde voorbeeld staat een unresolved post van 214,20 als aanbetaling, met boekingstuknummer 743 en faktuurnummer 999999.


Daar boven staat een faktuurboeking met hetzelfde bedrag, met boekingstuknummer 521828 en faktuurnummer 600407151.



Stap 3: corrigeer de post via tabblad dagboek mutaties

De onzuivere post dateert uit 2006. Alhoewel het boekjaar 2006 is afgerond, kan deze post wel worden gecorrigeerd, omdat het enkel een aanpassing betreft van een verwijzing naar een inkoopfactuur. Het historisch saldo van de crediteur blijft ongewijzigd. Hiervoor gaat u naar het tabblad "Dagboek mutaties" en kiest u het betreffende boekjaar (in dit voorbeeld 2006).

Hier ziet u dat in het dagboek GIR (Postgiro) een betaling heeft plaatsgevonden met een verwijzing naar een fictief factuurnummer (999999). Dit is een onzuivere afboeking en feitelijk dient de betaling te refereren aan de inkoopboeking die in het overzicht daaronder staat.


Zo corrigeert u de onzuivere post: klik in de kolom Faktuur van de GIR-boeking en wijzig het nummer 999999 naar het boekingstuknummer van de inkoopnota, in het voorbeeld 521828. Zie de afbeeldingen hieronder.



Stap 4: Voer onderhoud opnieuw uit voor deze crediteur

Nadat u de aanpassing(en) voor een crediteur heeft uitgevoerd dient u opnieuw de openstaande posten te laten herstellen. Dit doet u via het menu Financieel/Onderhoud/Herstellen openstaande posten crediteuren. U hoeft niet het leveranciersvenster te sluiten. U krijgt eerst een waarschuwing die u met JA beantwoordt. Vervolgens verschijnt de vraag "Wilt u een leveranciersfilter toepassen op deze bewerking?". Ook hier beantwoord u deze vraag met JA. Het zoekvenster voor leveranciers verschijnt waarmee u de leverancier selecteert. De herstelfunctie wordt direct uitgevoerd.


Stap 5: keer terug naar het openstaande posten venster bij de crediteur

Als u terugkeert naar het leveranciersvenster en weer het tabblad "Openstaande posten" selecteert, ziet u dat de post nu correct kon worden afgeboekt van de factuur. De unresolved post in dit voorbeeld is verdwenen. U kunt nu het leveranciersvenster afsluiten.


Herhaal bovenstaande stappen door terug te keren naar het Query Analyzer venster en dan op F5 te drukken. De lijst

wordt opnieuw opgebouwd waarin de zojuist herstelde post is verdwenen. U kunt nu verder gaan met Stap 2.