TRADIUM 2021 "Barracuda" major upgrade 110Sinds de verschijning van TRADIUM major release 12.7.100 zijn we onverminderd doorgegaan met de ontwikkeling van nieuwe functionaliteit en het verder verbeteren optimaliseren en integreren van alle bedrijfsprocessen binnen ons ERP-systeem. Hieronder een overzicht van de vernieuwingen in deze major upgrade:
Een overzicht van de belangrijkste aanpassingen in deze release:
En wat er verder is aangepast...Veel aanpassingen zijn onderhuids doorgevoerd, veelal performance optimalisaties en opschoning van ongebruikte code. Ook zijn enkele kleine bugs en diverse kleine aanpassingen in schermopbouw van diverse applicaties doorgevoerd. Eigenlijk teveel om hieronder op te sommen.
Extra updates voor Tradium Cloud Center gebruikersOnze klanten die gebruik maken van onze hosting services gaan vaker updates krijgen. De major releases zullen via de normale online-distributie kanelen blijven lopen. Maar pre-releases zullen in de Tradium Cloud Center vaker en sneller voor gaan komen. Reden hiervoor is dat de installatie door ons zelf wordt uitgevoerd en beheerd, waarmee issues rondom updates voorkomen worden. Tradium Cloud Center gebruikers hoeven namelijk geen extra handelingen uit te voeren om een nieuwe release van Tradium te kunnen gebruiken, wat bij lokale installaties van Tradium wel het geval zal blijven.
|
TRADIUM 2021 "Barracuda" major release 100In het afgelopen half jaar zijn we druk bezig geweest met diverse aanpassingen en uitbreidingen in Tradium. Er zijn diverse pre-releases uitgegeven en de feedback hiervan hebben we verzameld in een major release, met versienummer 12.7.100.
Een overzicht van de belangrijkste aanpassingen in deze release:
Orderinvoer applicatieNaast de hierboven genoemde custom settings waarmee je de weergave van het orderinvoerscherm kan aanpassen, zijn er ook (ver)nieuw(d)e functies beschikbaar:
[SHOP], hiermee kan een boodschappenlijst worden ingevoerd in de nog lege order. Dit zijn alle artikelen die de klant in het afgelopen half jaar heeft aangeschat. Tip: zorg ervoor dat je de "Opmerking" kolom van de orderregel hebt opgenomen in je orderlay-out, want hierin komen statistische gegevens te staan van elke boodschappen-regel.
[BUILD], hiermee start een interactieve product-builder, waarmee aan de hand van de selectie van eigenschappen en de toepassing van een dynamisch filter een compleet gespecificeerd artikel wordt toegevoegd aan het bestand en de onderliggende order. Vanuit de productbuilder wordt de Artikel-Wizard gestart om verdere completering mogelijk te maken. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van een nieuwe feature, genaamd "Groep Dynamics". Hiermee is het mogelijk om diverse groepeigenschappen aan elkaar te koppelen en ook filters te maken op basis van de inhoud van verschillende eigenschappen. Meer hierover lees je hieronder.
[INFO], (conditioneel) als er sprake is van een ordersignaal wordt deze melding voorafgaand aan het openen/aanmaken van een order weergegeven. Nieuw is daarbij dat de tekst van het ordersignaal wordt weergegeven in een "zwevend" subvenster. Met deze knop is het mogelijk om een gesloten subvenster opnieuw op te vragen.
Artikelgroepen applicatieEr zijn nieuwe kolommen toegevoegd aan de groepseigenschappen. De optie [Dynamics] maakt het mogelijk om in combinatie met de Product Builder in de Orderinvoer-applicatie dynamisch een artikel samen te stellen aan de hand van verschillende eigenschappen. In de Artikelgroepen applicatie bouw je ook met de verschillende waarden van de eigenschappen een type-nummer op voor het nieuwe artikel. En met het dynamics-filter kan je bepaalde waarden (of zelfs complete eigenschappen) uitsluiten of juist insluiten op basis van weer andere eigenschappen. De combinatiemogelijkheden van eigenschappen kan je hiermee stroomlijnen en ook het samenstellen van een nieuw artikel vereenvoudigen.
Orderbeheer applicatie (verkoop)Wanneer bij de orderlay-out is ingesteld dat aanmaken van een nieuwe order niet naar projecten maar alleen naar klanten wordt gezocht, is het projectnummer niet meer van belang. Voortaan wordt daarom bij de opbouw van het orderoverzicht in de Orderbeheer applicatie deze projectlaag niet meer getoond. Wel blijft het mogelijk om projecten op te zoeken via de "PRJ:..." zoekhint en vanuit de Klanten applicatie.
MailbeheerDe weergave van de pictogrammen voor bijlagen en urgente mails was tot nog toe alleen zichtbaar in de traditionele lijstweergave. Voortaan zijn deze ook te zien in de versmalde verticale weergave. In beide weergavetypen is de opmaak van de pictogram-kolommen iets smaller gemaakt, zonder dat dit de weergave ervan nadelig beïnvloedt.
Nieuw: TFSS Object Cleaner
Tradium File Storage System (kortweg: TFSS) is een archiveersysteem waarbij digitale objecten (zoals fotos', e-mail bijlagen, documenten) die boven een voorafgestelde maximale grootte zijn (standaard: 32Kb) worden opgeslagen in een mappenstructuur in plaats van in een veld van een tabelrecord. TFSS is geïntroduceerd in 2014 en draagt sindsdien bij aan een geoptimaliseerde database, gecombineerd met snelle toegang tot foto's en andere grote bestanden.
In de loop van de jaren kan er vervuiling in het archiveersysteem zijn opgetreden door verwijderde records, opgeschoonde transacties en dergelijke. Tot op heden werd daar niets mee gedaan omdat de datafiles in TFSS gecomprimeerd èn versleuteld zijn, waardoor ze voor weinig overhead in de schijfruimte zorgen en dito bij (online-)backup systemen.
En wat er verder is aangepast...Veel aanpassingen zijn onderhuids doorgevoerd, veelal performance optimalisaties en opschoning van ongebruikte code. Ook zijn enkele kleine bugs en diverse kleine aanpassingen in schermopbouw van diverse applicaties doorgevoerd. Eigenlijk teveel om hieronder op te sommen.
! Performance tuning is in deze versie verder doorgevoerd, waarbij met name optimalisatie voor gebruik in Remote Desktop omgevingen vooraan staat.
Wat kunnen we binnenkort verwachten...We richten on steeds meer op integratie met Google Apps. De eerste stappen zijn hiervoor gemaakt. Binnenkort komen we met een koppeling met Google Agenda. Geïnspireerd door de Google Assistent zal het mogelijk zijn dat ingesproken agenda-afspraken worden geïnterpreteerd door Tradium en automatisch deze afspraken niet alleen worden gesynchroneerd met de AgendaBeheer applicatie in Tradium, maar ook de betreffende relatie zal worden opgezocht middels fonetische herkenning. Hou dus de updates in de gaten!
Extra updates voor Tradium Cloud Center gebruikersOnze klanten die gebruik maken van onze hosting services gaan vaker updates krijgen. De major releases zullen via de normale online-distributie kanelen blijven lopen. Maar pre-releases zullen in de Tradium Cloud Center vaker en sneller voor gaan komen. Reden hiervoor is dat de installatie door ons zelf wordt uitgevoerd en beheerd, waarmee issues rondom updates voorkomen worden. Tradium Cloud Center gebruikers hoeven namelijk geen extra handelingen uit te voeren om een nieuwe release van Tradium te kunnen gebruiken, wat bij lokale installaties van Tradium wel het geval zal blijven.
|
TRADIUM 2020 "Barracuda" service pack SP2De nieuwe "Barracuda" versie van Tradium leeft bij onze klanten: we ontvangen veel feedback èn voorstellen vanuit nieuwe ideeën van onze enthousiaste gebruikers. Dat heeft geleid tot een versnelde uitgave van Service Pack SP2. Daarin zijn ook weer enkele gemelde bugs opgelost, maar ook nieuwe functionaliteit is beschikbaar gekomen in deze service pack.
Een overzicht van de belangrijkste aanpassingen in deze release:
Urenregistratie applicatieEnige tijd geleden zijn bij de personalia van werknemers twee extra velden toegevoegd "Afdeling" en "Functie". Echter, de verwerking van de gegevens die ingevoerd werden in deze velden werkte niet goed via de applicatie. Er is een aanpassing doorgevoerd zodat wijzigen van deze gegevens vanuit de Urenregistratie nu ook werkzaam is.
Routeplanning applicatieIn de Routeplanning-applicatie is de werking van de Reset-optie uitgebreid naar de paklijsten-planning. Voorheen kon met deze optie alleen de planning voor werkorder worden gereset, nu kunnen ook rittenlijsten van de geselecteerde dag en ook week worden verwijderd, waarbij de status van alle onderliggende paklijsten automatisch wordt ingesteld op "2" (klaar voor verzending). Net als bij werkorders, verschijnt een melding op het scherm waarbij je kunt aangeven of je de aangegeven dag of alle dagen van dezelfde week wil resetten.
Datumreeks filters in beheerapplicatiesIn meerdere beheerapplicaties (Inkoop, Verkoop en Service) is het mogelijk om een datumfilter in te stellen. Standaard is het filter ingesteld op "vandaag-een-jaar-geleden" tot en met "vandaag-de-dag". Vanuit onze klanten is het verzoek geweest om standaard de van- en tot-invoervakken gelijk te maken aan de huidige datum. Reden hiervoor is dat er al een optie is om het afgelopen jaar te filteren. Wij hebben aan dit verzoek gehoor gegeven.
Meervoudig opstarten beheerapplicatiesIn verband met memory management in het Tradium hoofdprogramma hadden wij met de introductie van "Barracuda" het aantal instances van de beheerapplicaties beperkt tot één keer starten en weergeven. We hebben meerdere verzoeken ontvangen om het toch weer mogelijk te maken om de beheerapplicaties meerdere keren te kunnen opstarten. Aan dat verzoek hebben we via deze Service Pack SP2 gehoor gegeven. Het betreft hier de applicaties Inkoop-, Verkoop- en Servicebeheer.
Synchronisatie van e-mailmappen verbeterdBij de introductie van "Barracuda" bleek de synchronisatie van de mailmappen niet regelmatig te verlopen. In de vorige Service Pack (SP1) hadden we dit probleem aangepakt. Echter, het bleek dat de 60-seconden verversing te goed werkte: als je in een submap van een persoonlijke mailmap stond, verspring de mail naar een andere folder. Dit probleem hebben we nu opgelost.
Ook bleek dat bij bepaalde kleurprofielen (je kunt kiezen uit 8 verschilende stijlen) mappen niet meer vetgedrukt werden weergegeven. Dat probleem hebben we ook in deze service pack opgelost.
|
TRADIUM 2020 "Barracuda" service pack SP1De nieuwe versie en vernieuwde huisstijl van Tradium "Barracuda" zijn goed ontvangen door onze klanten, en daar zijn we heel blij mee! Het is wel wennen voor sommigen, zoals het nieuwe lettertype en de geheel herziene e-mail applicatie. Er zijn ook nieuwe features die men nog niet ontdekt heeft en daar zullen we middels blogs aandacht op gaan vestigen, zodat je nòg meer plezier krijgt in het werken met Tradium!
In de afgelopen weken zijn er enkele meldingen geweest van oneffenheden en aanpassingsverzoeken. Daarnaast hebben wij ook enkele nieuwe features, bug-fixes en performance tweaks doorgevoerd. Dat heeft geresulteerd in het eerste Service Pack (SP1) van Tradium "Barracuda":
Een overzicht van de belangrijkste aanpassingen in deze release:
Andere wijzigingen in mail-overzichtAls je verder kijkt naar de menubalk bovenin het mailoverzicht, dan zie je dat er nu ook meer opties zijn, die je normaal gesproken alleen in de weergave in een apart venster tegen kwam, zoals "Overdragen". Alle functies zijn dus nu binnen één venster beschikbaar.
Ook de inhoud van de statusbalk onderin is aangepast, waarbij de interval van het verversen van de lijstweergave is verdwenen. Automatische verversing van de lijstweergave bleek in met name Remote Desktop omgevingen te leiden tot instabiliteit. Na verschillende pogingen en uitgebreide testen, waarbij de html-weergave van e-mails ook is herschreven en verder is verbeterd, hebben we besloten om de automatische verversing enkel te beperken tot de boomstructuur en de mailteller in de systeembalk.
In deze service pack wordt de boomstructuur elke minuut bijgewerkt, wat ook geldt voor de mailteller. Verversen van de lijst gebeurt door te klikken op het item in de boomstructuur of door het drukken op F5 (verversen weergave).
Tenslotte is er ook nog een kleine bug-fix toegepast: de knop "Afwezig melding" werkte niet goed, dat is nu hersteld.
Mocht je kolominstellingen resetten of tussendoor opslaan, dan doe je dat via het hoofdmenu BEELD.
Nieuw is dat de systeembeheerder (en gebruikers met systeembeheerdersrol in Tradium) via dit menu de indeling en kolominstellingen voor alle gebruikers ineens kan opslaan en/of resetten. Er verschijn dan een dialoogvenster met de vraag of je de instellingen voor jezelf of voor iedereen wil aanpassen.
Overige aanpassingen en verbeteringen:- De applicatie Rayons onthoudt voortaan de laatst geopende gegevensset wanneer naar afsluiten deze applicatie opnieuw wordt geopend
- De applicatie Urenregistratie verwerkte de onlangs toegevoegde velden "Afdeling" en "Functie" niet goed bij de personalia. Dat is opgelost.
- De afhandeling van de interne wachtrij voor asynchrone SQL-opdrachten is verbeterd waarmee de melding "Subscript out of range" is verholpen.
- Meldingen voor personeelsmanagers omtrent verjaardagen en jubileums van werknemers werden niet correct weergegeven, is nu hersteld.
- De weergave van algemene meldingen (messageboxen) is geoptimaliseerd (minder CPU-overhead en snellere weergave).
- Bij het toevoegen en aanpassen van afbeeldingen van artikelen, klanten, leveranciers e.d., is een memory-leak verholpen, waarmee "Out of memory" meldingen opgelost zijn.
- De verversing van de weergegeven mappen in het mailoverzicht vond onregelmatig plaats. Voortaan worden de mappen elke minuut automatisch bijgewerkt.
| ||||||
LET OP! Deze release vereist installatie via het UPDATE64.bat script dat je kunt vinden in o:\adminsql. Zorg ervoor dat je dit script "Als Administrator" uitvoert en genoeg rechten hebt om het als zodanig uit te kunnen voeren. Neem bij twijfel en storing contact op met je systeem- of applicatiebeheerder. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen met ons! 0252-620888 of support@tradium.nl
|