Tradium Winter Wulf Release: multi-tasking en nieuwe functies
Een overzicht van de belangrijkste aanpassingen in deze release:* Verbeterde weergave van datawerkbladen ivm videokaart-timing issues
* Ongedaan maken van lege service calls hersteld
* Weergave catalogfuncties t.b.v. aanmaken artikelblokken hersteld
* Weergave van onderliggende SQL-foutmeldingen hersteld
* Nieuwe functie: aanvragen van RFQ's in BestelAdvies
* Nieuwe functie: opzoeken actuele lokatie-gegevens artikelnummers bij verwerken retourbonnen van leveranciers
* Nieuwe functie: optie in Klanten om alternatieve bankrekening per valuta als vermelding op factuur te selecteren
* Nieuwe functie: valuta-parameters voor hierboven genoemde functie uitgebreid met Bank-IBAN gegevens (alleen voor systeembeheerder)
* Nieuwe functie: meerdere catalogi tegelijkertijd publiceren in de webshop, per klant in te stellen. (Vereist Tradium Web Portal V3)
|
Tradium Autumn Release: vernieuwde interface
Een overzicht van de belangrijkste aanpassingen in deze release:* Nieuwe interface, met Windows 10 pictogrammen en ruimere opzet van menu-items in het hoofdmenu
* Macro's-menu uitgebreid met submappen-structuur voor beter overzicht bij grote aantallen geregistreerde Basic Script Macro's
* Voortaan wordt samen met Tradium een service opgestart die onzichtbaar op de achtergrond draait. Veel taken die het Tradium hoofdprogramma normaliter zelf uitvoert worden voortaan op de achtergrond in een aparte proces uitgevoerd. Hierdoor werkt Tradium vaak sneller en ook stabieler.
* Voortaan is het mogelijk om bepaalde geopende applicatievensters vast te pinnen op de tabs in Tradium. Dit doe je door met de rechtermuisknop op een applicatietab te klikken. Via hetzelfde popup-menu kun je dit ook weer uitschakelen. Gepinde applicaties worden automatisch gestart nadat je Tradium opnieuw hebt opgestart.
* Verkoopfacturen die in PDF zijn gegegereerd en opgeslagen (zonder RTF-originelen) kunnen voortaan ook met de Tradium PDF-editor gebruik maken van dezelfde grootboekanalyse-functies als in de RTF-editor.
* Verkoopfacturen die na aanmaak worden bewerkt in de RTF-editor kunnen voortaan alsnog direct naar het faktuur-emailadres worden verzonden, zonder tussenkomst van een maileditor.
* Er zijn diverse uitbreidingen en aanpassingen met betrekking tot Service Calls gerealiseerd, waaronder direct aanmaken via nieuwe pictogram bovenin het venster.
* Bij digitale facturatie is het voortaan mogelijk om zelf een mailsjabloon op te stellen die als begeleidend schrijven met de factuur wordt verstuurd.
* Er zijn diverse uitbreidingen en aanpassingen met betrekking tot de email-functionaliteit doorgevoerd, waaronder de mogelijkheid om meerdere geselecteerde e-mails te markeren als gelezen.
* Er is een nieuwe invoerveld in Projecten, Orderinvoer en Facturatie: @POS, voor het invoegen van bijvoorbeeld posities van bouwtekeningen in orderregels.
* Er zijn diverse uitbreidingen en aanpassingen in de dagboekverwerking doorgevoerd, zoals een statusbalk waarin invoertips worden weergegeven. Nieuwe sneltoetsen hebben ook hun intrede gedaan, zie voor uitleg de invoertips in de nieuwe statusbalk.
* Diverse kleine optische aanpassingen zijn doorgevoerd in verschillende applicaties.
* Tenslotte zijn diverse kleine en grotere bugs opgelost n.a.v. meldingen die via de Error Reports database zijn binnengekomen.
Fix-patch, release V12.6.290 (13 november 2017):
* ArtikelBeheer toonde geen artikelnummers meer, dit is verholpen
* Op verzoek is in de Servicetaken-applicatie een auto-save functie ingebouwd. Alle wijzigingen in tekstvakken worden voortaan direct opgeslagen nadat er een wijziging heeft plaatsgevonden, ook als de invoer zonder [Tab]-toets is afgesloten.
Patch, release V12.6.320 (15 november 2017):
* Diverse gerapporteerde foutmeldingen verholpen
* Focusprobleem bij zoekdialoogvensters verholpen
* Foutieve marge-weergave in Projecten/Calculaties hersteld
Patch, release V12.6.340 (16 november 2017):
* Weergave van enkele Wizards hersteld
* Diverse gerapporteerde foutmeldingen vanuit Error Reports database verwerkt in deze release.
* Service Call management aangepast inzake autologging mailcontents en auto-save functie.
* Focus-issues bij enkele dialoogvensters opgelost.
Patch, release V12.6.350 (19 november 2017):
* Verbeterde weergave met meerdere op elkaar opvolgende dialoogvensters
* Service Call management aangepast inzake auto-save functie.
Minor update, release V12.6.370 (22 december 2017):
* Verbeterde weergave van datawerkbladen ivm videokaart-timing issues
* Ongedaan maken van lege service calls hersteld
* Weergave catalogfuncties t.b.v. aanmaken artikelblokken hersteld
* Weergave van onderliggende SQL-foutmeldingen hersteld
* Nieuwe functie: aanvragen van RFQ's in BestelAdvies
* Nieuwe functie: opzoeken actuele lokatie-gegevens artikelnummers bij verwerken retourbonnen van leveranciers
* Nieuwe functie: optie in Klanten om alternatieve bankrekening per valuta als vermelding op factuur te selecteren
* Nieuwe functie: valuta-parameters voor hierboven genoemde functie uitgebreid met Bank-IBAN gegevens (alleen voor systeembeheerder)
* Nieuwe functie: meerdere catalogi tegelijkertijd publiceren in de webshop, per klant in te stellen. (Vereist Tradium Web Portal V3)
|
Tradium Web Portal V3 nog meer geïntegreerd
Overige aanpassingen:* Diverse systeemfunctie zijn onderliggend in Tradium aangepast ten behoeven van stabiliteit en performance tuning.
* Diverse kleine optische aanpassingen zijn doorgevoerd in verschillende applicaties.
* Tenslotte zijn diverse kleine bugs opgelost n.a.v. meldingen die via de Error Reports database zijn binnengekomen.
|
Tradium Web Portal V3 ready
Op herhaling: Vernieuwd! E-mailbeheer V3
Ook het adresboek is aangepast: voortaan kan ook de lijst met recent gebruikte e-mailadressen worden aangepast. Er is hiertoe een nieuwe tab "Recent" in het adresboek opgenomen. Nieuw daarbij in deze release is dat voortaan ook adressen vanuit deze lijst kunnen worden toegevoegd aan de adreslijsten.
Ook nieuw is de mogelijkheid om vanuit een e-mail direct door te linken naar een klanten- of leverancierskaart. TRADIUM zoekt automatisch de relatie op a.h.v. het e-mailadres. Is er een link mogelijk, dan staan voortaan onderaan het mail bericht linkbuttons weergegeven. Hetzelfde geldt voor e-mails die gekoppeld zijn aan een service call. Door te klikken op de betreffende linkbutton wordt de servicetaak direct geopend.
In deze release is ook de synchronisatie van de getoonde lijst variabel instelbaar. Met een (uitschakelbare) interval tussen 10 en 60 seconden wordt het overzicht op de achtergrond bijgewerkt. Niet alleen worden nieuwe e-mails bovenaan de lijst toegevoegd, ook (door andere groupmail-gebruikers) verwijderde e-mails verdwijnen dan uit de lijst.
Nieuw! Grafiek prijsontwikkeling bij leveranciersartikelenVoortaan worden, naast de audit op prijswijzigingen van stamartikelen, alle prijsmutaties van leveranciersartikelen (in de InstalBase tabel) ook in een apart audittabel gelogd. Aan de hand van deze gegevens is het voortaan mogelijk om tijdens de orderinvoer in het "floating inkoop-panel" (te activeren met het INK-knopje) een grafiek weer te geven van de prijsontwikkeling van het geselecteerde artikel van alle hieraan gekoppelde leveranciers.
Overige aanpassingen:* De Taakplanner heeft voortaan instelbare kolommen bij de lijstweergaven van taken en taakhistorie. Ook is de uitlijning van enkele elementen in het tijdschema geoptimaliseerd.
* In het resultaatvenster voor zoekopdrachten tijdens de orderinvoer waarbij aantallen worden ingevoerd om hieruit 1 of meerdere artikelen toe te voegen aan de order is het voortaan niet meer nodig om deze aantallen via de hiervoor bedoelde kolom in te voeren. Wanneer u een getal intoetst terwijl de regel is geselecteerd, begint automatisch het editen van het aantal-kolom, waarbij het ingetoetste getal direct wordt ingevuld. Het klikken op de aantalkolom is hiermee niet meer nodig.
* De schermaansturing bij de applicatie Kortingscondities is verbeterd bij het bewerken van componentvelden. De speciale editor die hier verschijnt wordt voortaan ook weer netjes afgesloten wanneer gesprongen wordt naar een andere kolom.
* Diverse "Invalid use of Null" meldingen die voortkwamen uit lege tekstvakken (met tekstverwerkingsfunctie) zijn opgelost.
* De Archief Browser heeft enkele cosmetische verbeteringen, zoals een [+] markering in de treeview van tabellen.
* In de applicaties Klanten en Leveranciers worden voortaan bepaalde invoervelden gearceerd of juist uitgeschakeld indien er sprake is van beperkte toegang of als de betreffende relatie een administratieve hoofdvestiging heeft.
* Nieuwe gebruikers worden voortaan sneller aangemaakt door het toepassen van asynchrone processen. Gebruikersrechten en toegang tot de verschillende SQL-objecten (tabellen, functies, enz..) worden vanaf nu op de achtergrond uitgevoerd.
* Er is een belangrijke performance verbetering doorgevoerd in de applicatie Artikelbeheer en andere applicaties waar referenties aan de ArtikelStam-tabel zijn opgenomen. Ook datalijsten en -werkbladen waarin verwijzingen naar de kolom [IntrastatCode] zijn opgenomen zijn aanzienlijk sneller geworden. Reden hiervoor is dat voortaan het veld [IntrastatCode] geen dropdownbox meer toont. Dat is niet zinvol omdat deze lijst meer dan 14.000 regels bevat. Het opbouwen van de dropdownbox veroorzaakte de vertraging.
* De zwaarste applicaties, zoals Klanten, Leveranciers en ArtikelBeheer zijn verder geoptimaliseerd, zodat het opstarten van de applicatie sneller wordt uitgevoerd.
* Er zijn vernieuwde applicatie-tabs bovenin het hoofdvenster. De nieuwe tabs werken beter en zien er ook beter uit. Bovendien heeft elk actief tab zijn eigen sluitknop. De popup-menu's zijn ongewijzigd gebleven.
* Bij het authoriseren van inkoopfacturen is het voortaan mogelijk om bij de instelling van de status naar de keuze "Ter beoordeling" ook een andere gebruiker te selecteren. Hiermee kun je eenvoudig facturen overdragen aan je collega.
* Adreswijzigingen van klanten worden voortaan automatische doorgevoerd naar alle actieve projecten met hetzelfde adres. Hiermee is het niet meer nodig om een adres op meerdere plaatsen aan te passen. Let op: alleen projecten worden gesynchroniseerd, bestaande werkorders niet. Nieuwe werkorders krijgen automatisch het nieuwe adres vanuit het bovenliggende project.
* Wanneer bewerkingen in Service Calls worden opgeslagen, verschijnt voortaan een dialoogvenster met de vraag of er een terugmelding naar de klant moet worden uitgevoerd.
* Tenslotte zijn diverse kleine bugs opgelost n.a.v. meldingen die via de Error Reports database zijn binnengekomen.
|
Er zijn quick fix releases hierna verschenen, zie onderaan voor een history log.
Nieuw! Omzetgroepen
Aangepast: Data-validatie
PBX/VoIP-centrale nog meer geïntegreerd
Accreditatie inkoopfacturen uitgebreid
Nieuw! Consignment
Inkoopfacturen doorboeken uitgebreidIn navolging van de hierboven vermelde uitbreiding, is ook het dialoogvenster voor het doorboeken van inkoopfacturen uitgebreid. Voortaan is het mogelijk om zowel vrachtkosten als ook intrastatspecificatie (bij import) in 1 factuur op te nemen en uit te splitsen.
Nieuw hierbij is de automatische invulfunctie voor intrastatcodes, gewichten en maatstaven. Mits correct ingevoerd in Artikelbeheer, kan Tradium aan de hand van de aan de inkoopfactuur gekoppelde leveranciersbonnen automatisch calculeren welke gewichten, codes en andere Intrastat-gerelateerde gegevens moeten worden ingevoerd. Het blijkt dat in de praktijk deze informatie, alhoewel verplicht, lang niet altijd op importfacturen correct staat vermeld.
Vernieuwd! E-mailbeheer V3
Ook nieuw is de mogelijkheid om vanuit een e-mail direct door te linken naar een klanten- of leverancierskaart. TRADIUM zoekt automatisch de relatie op a.h.v. het e-mailadres. Is er een link mogelijk, dan staan voortaan onderaan het mail bericht linkbuttons weergegeven. Hetzelfde geldt voor e-mails die gekoppeld zijn aan een service call. Door te klikken op de betreffende linkbutton wordt de servicetaak direct geopend.
Vernieuwd! Kolominstellingen opslaanDe persoonlijke instellingen van tabelweergaven in de diverse applicaties worden voortaan op een andere wijze intern opgeslagen. Reden hiervoor is dat bij uitbreidingen van een tabel (extra kolommen) deze kolommen niet eerder werden weergegeven nadat een algehele reset van de kolominstellingen werd uitgevoerd (via het menu Beeld). Ook zijn incidentele gevallen bekend waarbij de opgeslagen instellingen ook het gedrag van de onderliggende data nadelig werd beïnvloed, zoals het niet kunnen opslaan in bepaalde velden.
De nieuwe opslagmethode bewaart nog steeds alle belangrijke instellingen, inclusief sortering en groepering, maar voorkomt tevens dat andere elementen die er niet toe doen ook worden opgeslagen.
Nieuw! Toevoegen onderdelen bij orderinvoer
Na het bevestigen van de keuze (met de ENTER-toets) worden alle artikelen uit te lijst ingevoegd in de order, gevolgd door de onderdelen die zijn gemarkeerd.
Overige aanpassingen:* SQLligent (de automatische doorlinkfunctie in datalijsten en -werkbladen) is uitgebreid met een nieuwe lookup waarbij een combinatie van de velden [Relcode], [type] automatisch een klantenkaart, leverancierskaart of rayonmanager opent. Het veld met de naam [type] bepaalt welke soort relatie wordt bedoeld (K, L of R). Optioneel kunnen ook de velden [contactid] (contactpersonen) en [logid] (telefoonlogboek) worden gebruikt om direct een contactpersoon te selecteren, respectievelijk het dialoogvenster voor telefoonlogs (en service calls) te openen.
* Tariefiëring bij onderhoudscontracten is uitgebreid, Er kan voortaan per taaksoort tussen een standaard tarief en een projecttarief worden gekozen.
* Bij het verplaatsen van een e-mail naar naar een nieuw aan te maken service call kan voortaan ook een klant worden opgezocht als er geen directe relatie tussen de afzender van het e-mailbericht en de klantenkaart is.
* In een service call is het voortaan mogelijk om gewijzigde contactpersoonsgegevens als nieuwe contact aan het bedrijf toe te voegen.
* Direct doorlinken naar een gekoppeld besteldocument in de applicatie Inkoopbeheer werkte niet voor reclamatie- en retourbestellingen. Dat is vanaf nu wel mogelijk geworden.
* De memorandum-velden bij de Leveranciers- en Klantenapplicaties zijn geupgrade naar volledige tekstverwerkerfuncties. Voortaan kunnen ook afbeeldingen e.d. worden opgenomen in deze velden.
Quick Fix release & minor updates, 21 maart 2017, V12.6.170* oude layouts van kolominstellingen worden voortaan automatisch geconverteerd tijdens het laden van deze instellingen.
* de volgende foutmeldingen die via Error Reports automatisch aan ons zijn doorgemeld zijn geanalyseerd en hiervoor is een fix doorgevoerd in deze release. Het betreft hier het afvangen van foutief ingevoerd gegevens en het verbeteren van SQL-queries:
- Object variable or With block variable not set. (in mailbeheer)
- Invalid property array index. (zoekdialoog)
- De bewerking is niet toegestaan als het object gesloten is. (laden dropdownboxen)
- The multi-part identifier "Voorraad.Magazijn" could not be bound. (applicatie Besteladviezen)
- De bewerking is niet toegestaan als het object gesloten is. (applicatie Besteladviezen)
- An insufficient number of arguments were supplied for the procedure or function dbo.fn_ProductieParents. (zoekdialoog)
- Incorrect syntax near ','. (zoekdialoog)
- Invalid Tab index -1. (applicatie Projecten)
- Invalid use of null. (tekstverwerkers in Klanten- en Leveranciers-applicaties)
- Optimistic concurrency check failed. (applicaties Klanten en Leveranciers)
- Current recordset does not support updating. (projecten en orderoverzicht bij Klanten en besteloverzicht bij Leveranciers)
Quick Fix release & minor updates, 23 maart 2017, V12.6.180* Gelinkte parameter-tabellen die voor dropdownfuncties in datalijsten en werkbladen worden gebruikt zijn voortaan gecached, waarmee de overall performance van Tradium is verbeterd.
* de volgende foutmeldingen die via Error Reports automatisch aan ons zijn doorgemeld zijn geanalyseerd en hiervoor is een fix doorgevoerd in deze release. Het betreft hier het afvangen van foutief ingevoerd gegevens en het verbeteren van SQL-queries, o.a.:
- Control array element '1' doesn't exist (applicatie ArtikelBeheer)
- Type mismatch (zoekdialoog, invoegen artikelen)
- Incorrect syntax near 'M'. (e-mail overzicht)
- A form can't be moved or sized while minimized or maximized (Tip van de dag dialoogvenster)
- Object variable or With block variable not set. (in mailbeheer)
- File already open (mailbericht openen)
- De verbindingen van het aangeroepen object met de clients zijn verbroken. (mailbericht tonen in overzicht)
- Invalid property value (servicetaak)
- Specified format doesn't match format of data (slepen vanuit Windows Verkenner naar bureaublad Tradium)
- Type mismatch (zoeken in mailoverzicht)
- Invalid procedure call or argument (applicatie Rayons, Bonusspecificatie calculeren)
- Invalid use of Null (Orderbeheer verkoop en applicatie Besteladviezen)
- Subscript out of range (artikelzoeken met groepsoverzicht en in orderinvoer)
- De bewerking is in deze context niet toegestaan. (applicatie Serviceartikelen)
Quick Fix release & minor updates, 25 maart 2017, V12.6.190* Het bijwerken van het artikeldetailvenster onderin het orderinvoerscherm werkte niet meer. Niet alleen is dit verholpen, er is ook een verbetering doorgevoerd waarbij het detailvenster sneller bijwerkt, ook wanneer het artikelnummer in een bestaande regel wordt aangepast.
* de volgende foutmeldingen die via Error Reports automatisch aan ons zijn doorgemeld zijn geanalyseerd en hiervoor is een fix doorgevoerd in deze release. Het betreft hier het afvangen van foutief ingevoerd gegevens en het verbeteren van SQL-queries, o.a.:
- A form can't be moved or sized while minimized or maximized (balansoverzicht dialoogvenster)
- The Text Control's size is too small to load the data. (afdrukken e-mails)
|
De nieuwe Tradium e-Comm Server V6 is gelanceerd!
|
Nieuw! Balansstatistieken
Vernieuwd! Over-tekortlijsten real-time synchronisatie
Vernieuwd! Data Browser
Overige aanpassingen:Bij het opstarten van TRADIUM verschijnt bij gebruikers waarbij de taalkeuze niet automatisch is ingesteld altijd een taalkeuze-venster. Voortaan is hierin de optie opgenomen om taalkeuze alsnog automatisch te laten instellen.
Diverse applicatievenster zijn optische aanpassingen ondergaan naar aanleiding van de introductie van de nieuwe huisstijl (letterttype) in Tradium Business Software. Sommige invoerveld en labels zijn in lengte aangepast.
Inlogproblemen door gebruik van capslock-toets worden voortaan vermeden door signalering van een actieve capslock tijdens het invoeren van het wachtwoord.
Zoekfunctie in dagboekapplicatie is uitgebreid waarmee zoeken op combinaties van woorden flexibeler is geworden.
Multi-afboekvenster in dagboekapplicatie is verbreed. Bovendien is de werking van de scrollbar verbeterd door toepassing van een ander component voor de lijstweergave en kan het dialoogvenster voortaan met de muis worden verplaatst binnen het applicatievenster.
De op RTF-gebaseerde e-mail editor is vervallen. In plaats hiervoor is de huidige op HTML-gebaseerde e-mail editor uitgebreid met een integrale RTF-editor. Men kan voortaan ook wisselen tussen HTML en RTF tijdens het opstellen van een e-mail bericht.
Nieuw in de RTF-editor is de automatische omzetting van tabs naar uitgelijnde spaties (non-breaking spaces) bij het omzetten naar html. Ook bij het verzenden van een in RTF opgemaakt e-mail bericht wordt voortaan deze conversie automatisch uitgevoerd. Ook nieuw is de mogelijkheid om tijdens het bewerken van e-mails deze op te slaan als concepten via de save-button in de knoppenbalk. Zo kunnen eenvoudig sjablonen worden gemaakt.
De bewerkingsfuncties in de applicatie Projecten/Calculaties zijn verbeterd. Tevens zijn nieuwe functies toegevoegd vanuit de orderinvoer, zoals het invoegen van tekstvakken en het tonen van inkoopprijsdetails via een "floating window". Ook de performance is verbeterd.
Het afboeken van incasso-batches via de verwerking van bankmutaties ( menu: "Importeren Journaalposten") is herzien. Voortaan worden exacte netto-bedragen uit de geselecteerde batch automatisch verwerkt, inclusie eventuele betalingskortingen en/of kredietbeperkingen.
| ||||||