White papers, tech info en handleidingen

Alle updates en releases van Tradium Business Software in 2017



22 december 2017 / Winter Wulf Release V12.6.360

Tradium Winter Wulf Release: multi-tasking en nieuwe functies

Deze nieuwe release is een evolutie van de Autumn Release. Multi-tasking taken zijn uitgebreid en veel optimalisaties zijn doorgevoerd aan de hand van reacties van onze klanten. Op het gebied van supply chain management zijn handige nieuwe features toegevoegd, zoals een RFQ aanmaken en verzenden met 1 enkele muisklik en het automatisch detecteren van de juiste lokatie bij retourzenden van een partij (met batchref) aan een leverancier.

Ook in het Tradium WebPortal V3 zijn belangrijke ontwikkelingen doorgevoerd, zoals Flatsearch: zoeken naar artikelen waarbij de hiërarchie van artikelblokken tijdelijk wordt uitgeschakeld en alle gevonden artikelen direct in de gekozen weergave worden opgesomd. Een andere belangrijke nieuwe feature is de mogelijkheid om - per klant instelbaar - meerdere catalogi gebundeld te publiceren in één webshop.


Meer informatie en een demo aanvragen? Bel ons: 0252-620888 of stuur een e-mail naar sales@keeminkdesign.nl.


Een overzicht van de belangrijkste aanpassingen in deze release:


* Verbeterde weergave van datawerkbladen ivm videokaart-timing issues

* Ongedaan maken van lege service calls hersteld

* Weergave catalogfuncties t.b.v. aanmaken artikelblokken hersteld

* Weergave van onderliggende SQL-foutmeldingen hersteld

* Nieuwe functie: aanvragen van RFQ's in BestelAdvies

* Nieuwe functie: opzoeken actuele lokatie-gegevens artikelnummers bij verwerken retourbonnen van leveranciers

* Nieuwe functie: optie in Klanten om alternatieve bankrekening per valuta als vermelding op factuur te selecteren

* Nieuwe functie: valuta-parameters voor hierboven genoemde functie uitgebreid met Bank-IBAN gegevens (alleen voor systeembeheerder)

* Nieuwe functie: meerdere catalogi tegelijkertijd publiceren in de webshop, per klant in te stellen. (Vereist Tradium Web Portal V3)


13 november 2017 / Autumn Release V12.6.280

Tradium Autumn Release: vernieuwde interface

De nadruk van software ontwikkeling ligt momenteel bij ons nieuwe Web Portal V3. Toch blijven de vernieuwingen in de Tradium Windows programmatuur niet achter. De nieuwste versie van Tradium Business Software biedt naast verdere integratie met Web Portal V3 ook een vernieuwde interface. De nieuwe stijl breekt met tradionele (klassieke) Windows menu's en toont voortaan ook moderne pictogrammen. Ook onderhuids is er zeer veel veranderd, zoals hieronder is aangegeven:

Meer informatie en een demo aanvragen? Bel ons: 0252-620888 of stuur een e-mail naar sales@keeminkdesign.nl.


Een overzicht van de belangrijkste aanpassingen in deze release:

* Nieuwe interface, met Windows 10 pictogrammen en ruimere opzet van menu-items in het hoofdmenu

* Macro's-menu uitgebreid met submappen-structuur voor beter overzicht bij grote aantallen geregistreerde Basic Script Macro's

* Voortaan wordt samen met Tradium een service opgestart die onzichtbaar op de achtergrond draait. Veel taken die het Tradium hoofdprogramma normaliter zelf uitvoert worden voortaan op de achtergrond in een aparte proces uitgevoerd. Hierdoor werkt Tradium vaak sneller en ook stabieler.

* Voortaan is het mogelijk om bepaalde geopende applicatievensters vast te pinnen op de tabs in Tradium. Dit doe je door met de rechtermuisknop op een applicatietab te klikken. Via hetzelfde popup-menu kun je dit ook weer uitschakelen. Gepinde applicaties worden automatisch gestart nadat je Tradium opnieuw hebt opgestart.

* Verkoopfacturen die in PDF zijn gegegereerd en opgeslagen (zonder RTF-originelen) kunnen voortaan ook met de Tradium PDF-editor gebruik maken van dezelfde grootboekanalyse-functies als in de RTF-editor.

* Verkoopfacturen die na aanmaak worden bewerkt in de RTF-editor kunnen voortaan alsnog direct naar het faktuur-emailadres worden verzonden, zonder tussenkomst van een maileditor.

* Er zijn diverse uitbreidingen en aanpassingen met betrekking tot Service Calls gerealiseerd, waaronder direct aanmaken via nieuwe pictogram bovenin het venster.

* Bij digitale facturatie is het voortaan mogelijk om zelf een mailsjabloon op te stellen die als begeleidend schrijven met de factuur wordt verstuurd.

* Er zijn diverse uitbreidingen en aanpassingen met betrekking tot de email-functionaliteit doorgevoerd, waaronder de mogelijkheid om meerdere geselecteerde e-mails te markeren als gelezen.

* Er is een nieuwe invoerveld in Projecten, Orderinvoer en Facturatie: @POS, voor het invoegen van bijvoorbeeld posities van bouwtekeningen in orderregels.

* Er zijn diverse uitbreidingen en aanpassingen in de dagboekverwerking doorgevoerd, zoals een statusbalk waarin invoertips worden weergegeven. Nieuwe sneltoetsen hebben ook hun intrede gedaan, zie voor uitleg de invoertips in de nieuwe statusbalk.

* Diverse kleine optische aanpassingen zijn doorgevoerd in verschillende applicaties.

* Tenslotte zijn diverse kleine en grotere bugs opgelost n.a.v. meldingen die via de Error Reports database zijn binnengekomen.

BELANGRIJK! Zorg ervoor dat u UPDATE(64).BAT uitvoer (als Administrator) vanaf de O:\AdminSQL map. Hiermee wordt u systeem bijgewerkt. Dit is noodzakelijk voor de goede werking van deze nieuwe Tradium versie!

Fix-patch, release V12.6.290 (13 november 2017):
* ArtikelBeheer toonde geen artikelnummers meer, dit is verholpen
* Op verzoek is in de Servicetaken-applicatie een auto-save functie ingebouwd. Alle wijzigingen in tekstvakken worden voortaan direct opgeslagen nadat er een wijziging heeft plaatsgevonden, ook als de invoer zonder [Tab]-toets is afgesloten.

Patch, release V12.6.320 (15 november 2017):
* Diverse gerapporteerde foutmeldingen verholpen
* Focusprobleem bij zoekdialoogvensters verholpen
* Foutieve marge-weergave in Projecten/Calculaties hersteld

Patch, release V12.6.340 (16 november 2017):
* Weergave van enkele Wizards hersteld
* Diverse gerapporteerde foutmeldingen vanuit Error Reports database verwerkt  in deze release.
* Service Call management aangepast inzake autologging mailcontents en auto-save functie.
* Focus-issues bij enkele dialoogvensters opgelost.

Patch, release V12.6.350 (19 november 2017):
* Verbeterde weergave met meerdere op elkaar opvolgende dialoogvensters
* Service Call management aangepast inzake auto-save functie.

Minor update, release V12.6.370 (22 december 2017):
* Verbeterde weergave van datawerkbladen ivm videokaart-timing issues
* Ongedaan maken van lege service calls hersteld
* Weergave catalogfuncties t.b.v. aanmaken artikelblokken hersteld
* Weergave van onderliggende SQL-foutmeldingen hersteld
* Nieuwe functie: aanvragen van RFQ's in BestelAdvies
* Nieuwe functie: opzoeken actuele lokatie-gegevens artikelnummers bij verwerken retourbonnen van leveranciers
* Nieuwe functie: optie in Klanten om alternatieve bankrekening per valuta als vermelding op factuur te selecteren
* Nieuwe functie: valuta-parameters voor hierboven genoemde functie uitgebreid met Bank-IBAN gegevens (alleen voor systeembeheerder)
* Nieuwe functie: meerdere catalogi tegelijkertijd publiceren in de webshop, per klant in te stellen. (Vereist Tradium Web Portal V3)



01 september 2017 / Late Summer Release V12.6.250

Tradium Web Portal V3 nog meer geïntegreerd

De nieuwste versie van Tradium Business Software biedt verdere integratie met onze nieuwe Web Portal V3. Voor systeembeheerders zijn er nieuwe configuratie-instellingen (via hoofdmenu Extra/Opties) voor het webportaal.

Ook is het voortaan mogelijk om een catalogus aan een specifieke klant te koppelen zodat elke klant een specifiek productoverzicht aangeboden kan worden.

Daarnaast is het ook mogelijk om het webportaal publiekelijk toegankelijk te maken, zoals via een landing page. Ook dit is door de systeembeheerder in te richten. Zo is het mogelijk om, zonder aangemeld te zijn, te bladeren door de voor gastgebruikers ingestelde catalogus. Wanneer men wil bestellen moet men inloggen of registreren als nieuwe klant. Ook deze laatste optie is instelbaar door de systeembeheerder.

Proberen hoe het webportal werkt? check deze website:http://www.dahliacompany.com


Tradium Web Portal V3 is belangrijk: in onze roadmap willen we uiterlijk in 2024 alle functionaliteit van Tradium ook online beschikbaar hebben. De afgelopen maanden hebben we ons vooral gericht op de ontwikkeling van ons webportaal en de komende maanden zal ook de focus hierop gericht zijn.

Meer informatie en een demo aanvragen? Bel ons: 0252-620888 of stuur een e-mail naar sales@keeminkdesign.nl.


Overige aanpassingen:

* Diverse systeemfunctie zijn onderliggend in Tradium aangepast ten behoeven van stabiliteit en performance tuning.

* Diverse kleine optische aanpassingen zijn doorgevoerd in verschillende applicaties.

* Tenslotte zijn diverse kleine bugs opgelost n.a.v. meldingen die via de Error Reports database zijn binnengekomen.


26 juni 2017 / Summer Release V12.6.230

Tradium Web Portal V3 ready

De nieuwe versie van Tradium bevat besturingselementen voor het vernieuwde Tradium Web Portal V3.
Zo kun je In Tradium eenvoudig gebruikers beheren en hen toegang geven tot het portaal. Ook klanten en hun contactpersonen kun je gebruik laten maken van het portaal waarbij je in Tradium aangeeft welke modules door wie mogen worden gebruikt.

Tradium Web Portal V3 is belangrijk: in onze roadmap willen we uiterlijk in 2024 alle functionaliteit van Tradium ook online beschikbaar hebben.

Meer informatie en een demo aanvragen? Bel ons: 0252-620888 of stuur een e-mail naar sales@keeminkdesign.nl.


Web Portal V3 #2Web Portal V3 #3Web Portal V3 #4Web Portal V3 #5Web Portal V3 #6

Op herhaling: Vernieuwd! E-mailbeheer V3
Het e-mailoverzicht is vernieuwd in de vorige versie. Toch is dat niet bij iederaan doorgedrongen, vandaar nog deze reminder.
Belangrijkste vernieuwingen zijn de asynchrone wijze van opbouw van het mailoverzicht (waardoor sneller) en een nieuwe gebruiksinterface voor de lijstweergave.

Het is voortaan mogelijk om naast de traditionele lijstweergave ook een preview van de inhouw van het mailbericht te tonen. Zie het voorbeeld hiernaast. De optie stelt u onderaan de lijst in.

Ook nieuw is de mogelijkheid om (mits men gebruikersrechten tot deze applicatie heeft) e-mails die aan service calls zijn gekoppeld in een aparte lijst weer te geven. Deze staan in een speciale map 'Servicetaken" onder "Archief" opgesomd.
Verder is ook is het servicetaken-logboek voortaan onder de klantmappen naast de andere logboeken opgenomen (ook alleen zichtbaar indien men hiervoor geauthoriseerd is).

e-mail overzicht V3 non-previewe-mail overzicht V3 with preview
Ook het adresboek is aangepast: voortaan kan ook de lijst met recent gebruikte e-mailadressen worden aangepast. Er is hiertoe een nieuwe tab "Recent" in het adresboek opgenomen. Nieuw daarbij in deze release is dat voortaan ook adressen vanuit deze lijst kunnen worden toegevoegd aan de adreslijsten.

Ook nieuw is de mogelijkheid om vanuit een e-mail direct door te linken naar een klanten- of leverancierskaart. TRADIUM zoekt automatisch de relatie op a.h.v. het e-mailadres. Is er een link mogelijk, dan staan voortaan onderaan het mail bericht linkbuttons weergegeven. Hetzelfde geldt voor e-mails die gekoppeld zijn aan een service call. Door te klikken op de betreffende linkbutton wordt de servicetaak direct geopend.

In deze release is ook de synchronisatie van de getoonde lijst variabel instelbaar. Met een (uitschakelbare) interval tussen 10 en 60 seconden wordt het overzicht op de achtergrond bijgewerkt. Niet alleen worden nieuwe e-mails bovenaan de lijst toegevoegd, ook (door andere groupmail-gebruikers) verwijderde e-mails verdwijnen dan uit de lijst.


Nieuw! Grafiek prijsontwikkeling bij leveranciersartikelen

Voortaan worden, naast de audit op prijswijzigingen van stamartikelen, alle prijsmutaties van leveranciersartikelen (in de InstalBase tabel) ook in een apart audittabel gelogd. Aan de hand van deze gegevens is het voortaan mogelijk om tijdens de orderinvoer in het "floating inkoop-panel" (te activeren met het INK-knopje) een grafiek weer te geven van de prijsontwikkeling van het geselecteerde artikel van alle hieraan gekoppelde leveranciers.



Overige aanpassingen:

* De Taakplanner heeft voortaan instelbare kolommen bij de lijstweergaven van taken en taakhistorie. Ook is de uitlijning van enkele elementen in het tijdschema geoptimaliseerd.

* In het resultaatvenster voor zoekopdrachten tijdens de orderinvoer waarbij aantallen worden ingevoerd om hieruit 1 of meerdere artikelen toe te voegen aan de order is het voortaan niet meer nodig om deze aantallen via de hiervoor bedoelde kolom in te voeren. Wanneer u een getal intoetst terwijl de regel is geselecteerd, begint automatisch het editen van het aantal-kolom, waarbij het ingetoetste getal direct wordt ingevuld. Het klikken op de aantalkolom is hiermee niet meer nodig.

* De schermaansturing bij de applicatie Kortingscondities is verbeterd bij het bewerken van componentvelden. De speciale editor die hier verschijnt wordt voortaan ook weer netjes afgesloten wanneer gesprongen wordt naar een andere kolom.

* Diverse "Invalid use of Null" meldingen die voortkwamen uit lege tekstvakken (met tekstverwerkingsfunctie) zijn opgelost.

* De Archief Browser heeft enkele cosmetische verbeteringen, zoals een [+] markering in de treeview van tabellen.

* In de applicaties Klanten en Leveranciers worden voortaan bepaalde invoervelden gearceerd of juist uitgeschakeld indien er sprake is van beperkte toegang of als de betreffende relatie een administratieve hoofdvestiging heeft.

* Nieuwe gebruikers worden voortaan sneller aangemaakt door het toepassen van asynchrone processen. Gebruikersrechten en toegang tot de verschillende SQL-objecten (tabellen, functies, enz..) worden vanaf nu op de achtergrond uitgevoerd.

* Er is een belangrijke performance verbetering doorgevoerd in de applicatie Artikelbeheer en andere applicaties waar referenties aan de ArtikelStam-tabel zijn opgenomen. Ook datalijsten en -werkbladen waarin verwijzingen naar de kolom [IntrastatCode] zijn opgenomen zijn aanzienlijk sneller geworden. Reden hiervoor is dat voortaan het veld [IntrastatCode] geen dropdownbox meer toont. Dat is niet zinvol omdat deze lijst meer dan 14.000 regels bevat. Het opbouwen van de dropdownbox veroorzaakte de vertraging.

* De zwaarste applicaties, zoals Klanten, Leveranciers en ArtikelBeheer zijn verder geoptimaliseerd, zodat het opstarten van de applicatie sneller wordt uitgevoerd.

* Er zijn vernieuwde applicatie-tabs bovenin het hoofdvenster. De nieuwe tabs werken beter en zien er ook beter uit. Bovendien heeft elk actief tab zijn eigen sluitknop. De popup-menu's zijn ongewijzigd gebleven.

* Bij het authoriseren van inkoopfacturen is het voortaan mogelijk om bij de instelling van de status naar de keuze "Ter beoordeling" ook een andere gebruiker te selecteren. Hiermee kun je eenvoudig facturen overdragen aan je collega.

* Adreswijzigingen van klanten worden voortaan automatische doorgevoerd naar alle actieve projecten met hetzelfde adres. Hiermee is het niet meer nodig om een adres op meerdere plaatsen aan te passen. Let op: alleen projecten worden gesynchroniseerd, bestaande werkorders niet. Nieuwe werkorders krijgen automatisch het nieuwe adres vanuit het bovenliggende project.

* Wanneer bewerkingen in Service Calls worden opgeslagen, verschijnt voortaan een dialoogvenster met de vraag of er een terugmelding naar de klant moet worden uitgevoerd.

* Tenslotte zijn diverse kleine bugs opgelost n.a.v. meldingen die via de Error Reports database zijn binnengekomen.


17 maart 2017 / Spring Release V12.6.150
Er zijn quick fix releases hierna verschenen, zie onderaan voor een history log.

Nieuw! Omzetgroepen

De applicaties Kortingscondities en Groepinstellingen zijn uitgebreid met nieuwe functionaliteit, genaamd: Omzetgroepen.
Met deze nieuwe uitbreiding is het mogelijk om omzet voor specifieke klantgroepen door te boeken op afwijkende grootboekrekeningen.
De systeembeheerder kan een omzetgroep instellen via het menu Extra/Opties/Omzetgroepen. Ook kan hier worden aangegeven of er een speciaal aangifte-macro moet worden uitgevoerd. Is dat het geval, dan wordt onder het hoofdmenu "Financieël" automatisch een extra aangifte menu-item toegevoegd.
Tijdens het factureren worden aan de hand van de ingestelde omzetgroep de juiste grootboekrekeningen, btw-tarief, etc. gehanteerd en gejournaliseerd.

Een toepassingsvoorbeeld voor deze uitbreiding is het distribueren van Nederlandse goederen in Duitsland onder een Duits MwSt.nummer. In deze constructie moet men namelijk deze omzet in Duitsland aangeven en juist uitsluiten bij de Nederlandse BTW-aangifte.

Aangepast: Data-validatie

Er is een aanpassing doorgevoerd in alle applicaties op het gebied van datavalidatie. Datavalidatie vindt plaats nadat een veld is gewijzigd en de invoer in dat veld wordt bevestigd door met de tab-toets naar een volgend veld te gaan.
In sommige gevallen werd de validatie van deze wijzigingen niet uitgevoerd, bijvoorbeeld door een record op te slaan met de hotkey "Ctrl-S" terwijl het betreffende veld nog actief was. Als gevolg hiervan werd niet alle data opgeslagen en moest de wijziging alsnog opnieuw worden doorgevoerd en alsnog met een druk op de TAB-toets werden bevestigd.

Voortaan vindt, voorafgaand aan het opslaan van een gegevensset, het opzoeken of invoegen van een nieuwe gegevensset of het sluiten van een applicatievenster, een extra controle plaats waarbij alle velden in de betreffende applicatie worden gevalideerd. Mochten er toch nog gegevens zijn die nog opgeslagen moesten worden, worden deze gegevens, afhankelijk van de applicatie automatisch opgeslagen of in elk geval gemeld dat er nog gegevens opgeslagen moeten worden.

PBX/VoIP-centrale nog meer geïntegreerd

In TRADIUM zit al bijna twee decennia een koppeling met telefooncentrales ingebouwd. De laatste jaren is de koppeling met de VoIP-software van 3CX verder uitgebouwd. Nieuw is de uitbreiding van het Berichten-menu met een telefoonlogboek waarin de laatste 100 gevoerde telefoongesprekken worden weergeven.

Doorlinken naar een klantenkaart, leverancierskaart of rayonmanager vanuit dit logboek is ook mogelijk. Verder is ook mogelijk om het logboek te gebruiken voor registratie van gesprekken in Service Calls. Vanuit deze applicatie kan bij de invoering van werkzaamheden het telefoonlogboek worden geraadpleegd waarbij de exacte gesprekstijd kan worden overgenomen in de werkzaamheden van de service-taak.

Ook aangepast: indien een telefoontoestel is gekoppeld, wordt voortaan NIET meer bij elke logon van Tradium gevraagd om het toetstelnummer en pincode te bevestigen. Deze gegevens dienen voortaan alleen nog via het menu Extra/Opties/Computerinstellingen te worden ingevoerd.

Accreditatie inkoopfacturen uitgebreid

Validatie van inkoopfacturen is aangepast; voortaan kan per leverancier worden aangegeven of leveranciersbonnen altijd moeten worden gekoppeld aan de factuur van de leverancier. Hiermee wordt voorkomen dat een factuur wordt geaccordeerd zonder dat tenminste één bon is gekoppeld.

Ook nieuw is een extra status die aan de betreffende inkoopfactuur kan worden gegeven. Tot nog toe waren er 3 statussen, te weten:
- Onbehandeld
- Akkoord
- Geweigerd
De nieuwe vierde status is "In behandeling." Door toevoeging van deze statussoort is het mogelijk voor de gebruiker om de factuur aan zich te binden om op een later tijdstip alsnog te accrrediteren. Daarbij wordt de factuur uit de accreditatielijst voor andere gebruikers gefilterd. De factuur blijft wel voor de onderhavige gebruiker zichtbaar in deze lijst.

Ook aangepast: de layout en positiebepaling van het bondialoogvenster is meer responsive en lijnt hierdoor beter uit. Nieuw hierbij is dat de laatste door de gebruiker gekozen positie van het dialoogvenster wordt onthouden en per leverancier wordt vastgelegd. Hiermee heeft het dialoogvenster altijd een juiste positie t.a.v. de layout van de inkoopfactuur die achter het dialoogvenster wordt getoond.
Deze positie is schermresolutie-onafhankelijk; bij een gewijzigde schermgrootte of resolutie, of na het aanpassen van de grootte van het Tradium hoofdvenster, wordt automatisch de juiste positie van het dialoogvenster berekend en ingesteld.

Tenslotte is het voortaan ook mogelijk om vrachtkosten die op een aan een leveranciersbon gekoppelde inkoopfactuur staan vermeld in een aparte rubriek op te nemen. Dit vereenvoudigd de verdere verwerking bij het doorboeken van de factuur in de financiële administratie.


Nieuw! Consignment

Het was al mogelijk met behulp van gebruik van speciale macro's, maar vanwege uitbreidingen vanaf nu verheven tot standaard functionaliteit binnen TRADIUM:
het registreren, verwerken en administreren van goederenhandel in consignatie.
Dit is het leveren van goederen aan retailers waarbij deze goederen eigendom blijven van de leverancier. De door de retailer verkochte goederen worden verwerkt en over deze verkoop wordt door de leverancier een inkoopfactuur verzonden aan de retailer.

In de nieuwe release van TRADIUM kan deze vorm van goederenhandel eenvoudig worden ingericht. De applicaties Klanten en Magazijnen zijn hiertoe uitgebreid. Het hiernaast getoonde logo verschijnt in deze applicaties wanneer er sprake is van consignment. Consignment is een vorm van kredietfinanciering en om reden is onder de tab [Kredietvoorwaarden] ondergebracht.

De applicatie Orderinvoer is uitgebreid met een convertor: een order kan ingevoerd worden onder een consignatie-klant en met een enkele muisklik worden geconverteerd naar een transfer-order om de retailer te bevoorraden.

Inkoopfacturen doorboeken uitgebreid

In navolging van de hierboven vermelde uitbreiding, is ook het dialoogvenster voor het doorboeken van inkoopfacturen uitgebreid. Voortaan is het mogelijk om zowel vrachtkosten als ook intrastatspecificatie (bij import) in 1 factuur op te nemen en uit te splitsen.
Nieuw hierbij is de automatische invulfunctie voor intrastatcodes, gewichten en maatstaven. Mits correct ingevoerd in Artikelbeheer, kan Tradium aan de hand van de aan de inkoopfactuur gekoppelde leveranciersbonnen automatisch calculeren welke gewichten, codes en andere Intrastat-gerelateerde gegevens moeten worden ingevoerd. Het blijkt dat in de praktijk deze informatie, alhoewel verplicht, lang niet altijd op importfacturen correct staat vermeld.

Vernieuwd! E-mailbeheer V3

Het e-mailoverzicht is vernieuwd. Belangrijkste vernieuwingen zijn de asynchrone wijze van opbouw van het mailoverzicht (waardoor sneller) en een nieuwe gebruiksinterface voor de lijstweergave.

Het is voortaan mogelijk om naast de traditionele lijstweergave ook een preview van de inhouw van het mailbericht te tonen.

Ook nieuw is de mogelijkheid om (mits men gebruikersrechten tot deze applicatie heeft) e-mails die aan service calls zijn gekoppeld in een aparte lijst weer te geven. Deze staan in een speciale map 'Servicetaken" onder "Archief" opgesomd.
Verder is ook is het servicetaken-logboek voortaan onder de klantmappen naast de andere logboeken opgenomen (ook alleen zichtbaar indien men hiervoor geauthoriseerd is).

Ook het adresboek is aangepast: voortaan kan ook de lijst met recent gebruikte e-mailadressen worden aangepast. Er is hiertoe een nieuwe tab "Recent" in het adresboek opgenomen.
e-mail overzicht V3 non-previewe-mail overzicht V3 with preview

Ook nieuw is de mogelijkheid om vanuit een e-mail direct door te linken naar een klanten- of leverancierskaart. TRADIUM zoekt automatisch de relatie op a.h.v. het e-mailadres. Is er een link mogelijk, dan staan voortaan onderaan het mail bericht linkbuttons weergegeven. Hetzelfde geldt voor e-mails die gekoppeld zijn aan een service call. Door te klikken op de betreffende linkbutton wordt de servicetaak direct geopend.

Vernieuwd! Kolominstellingen opslaan

De persoonlijke instellingen van tabelweergaven in de diverse applicaties worden voortaan op een andere wijze intern opgeslagen. Reden hiervoor is dat bij uitbreidingen van een tabel (extra kolommen) deze kolommen niet eerder werden weergegeven nadat een algehele reset van de kolominstellingen werd uitgevoerd (via het menu Beeld). Ook zijn incidentele gevallen bekend waarbij de opgeslagen instellingen ook het gedrag van de onderliggende data nadelig werd beïnvloed, zoals het niet kunnen opslaan in bepaalde velden.
De nieuwe opslagmethode bewaart nog steeds alle belangrijke instellingen, inclusief sortering en groepering, maar voorkomt tevens dat andere elementen die er niet toe doen ook worden opgeslagen.

Nieuw! Toevoegen onderdelen bij orderinvoer

De invoegfunctie voor nieuwe artikelen maakte het al mogelijk om meerdere artikelen ineens aan een order toe te voegen. Voortaan worden bij artikelen die een productiecode hebben alle onderliggende subartikelen/onderdelen in een apart subvenster onderaan de lijst weergegeven. Het werkt als volgt:

Na het uitvoeren van een zoekopdracht wordt de lijst met gevonden artikelen getoond. Door een regel aan te klikken wordt automatisch een lijst van onderdelen of juist bovenliggende artikelen onderin weergegeven. Door het betreffende onderdeel te markeren zal het onderdeel worden toegevoegd aan de order.
Het is mogelijk om te bladeren door de lijst en zo verschillende onderdelen aan te klikken. Uiteraard is het ook mogelijk om (door het invoeren van aantallen) de artikelen uit de lijst toe te voegen.
Na het bevestigen van de keuze (met de ENTER-toets) worden alle artikelen uit te lijst ingevoegd in de order, gevolgd door de onderdelen die zijn gemarkeerd.


Overige aanpassingen:

* SQLligent (de automatische doorlinkfunctie in datalijsten en -werkbladen) is uitgebreid met een nieuwe lookup waarbij een combinatie van de velden [Relcode], [type] automatisch een klantenkaart, leverancierskaart of rayonmanager opent. Het veld met de naam [type] bepaalt welke soort relatie wordt bedoeld (K, L of R). Optioneel kunnen ook de velden [contactid] (contactpersonen) en [logid] (telefoonlogboek) worden gebruikt om direct een contactpersoon te selecteren, respectievelijk het dialoogvenster voor telefoonlogs (en service calls) te openen.

* Tariefiëring bij onderhoudscontracten is uitgebreid, Er kan voortaan per taaksoort tussen een standaard tarief en een projecttarief worden gekozen.
* Bij het verplaatsen van een e-mail naar naar een nieuw aan te maken service call kan voortaan ook een klant worden opgezocht als er geen directe relatie tussen de afzender van het e-mailbericht en de klantenkaart is.

* In een service call is het voortaan mogelijk om gewijzigde contactpersoonsgegevens als nieuwe contact aan het bedrijf toe te voegen.

* Direct doorlinken naar een gekoppeld besteldocument in de applicatie Inkoopbeheer werkte niet voor reclamatie- en retourbestellingen. Dat is vanaf nu wel mogelijk geworden.

* De memorandum-velden bij de Leveranciers- en Klantenapplicaties zijn geupgrade naar volledige tekstverwerkerfuncties. Voortaan kunnen ook afbeeldingen e.d. worden opgenomen in deze velden.



Quick Fix release & minor updates, 21 maart 2017, V12.6.170
* oude layouts van kolominstellingen worden voortaan automatisch geconverteerd tijdens het laden van deze instellingen.
* de volgende foutmeldingen die via Error Reports automatisch aan ons zijn doorgemeld zijn geanalyseerd en hiervoor is een fix doorgevoerd in deze release. Het betreft hier het afvangen van foutief ingevoerd gegevens en het verbeteren van SQL-queries:
- Object variable or With block variable not set. (in mailbeheer)
- Invalid property array index. (zoekdialoog)
- De bewerking is niet toegestaan als het object gesloten is. (laden dropdownboxen)
- The multi-part identifier "Voorraad.Magazijn" could not be bound. (applicatie Besteladviezen)
- De bewerking is niet toegestaan als het object gesloten is. (applicatie Besteladviezen)
- An insufficient number of arguments were supplied for the procedure or function dbo.fn_ProductieParents. (zoekdialoog)
- Incorrect syntax near ','. (zoekdialoog)
- Invalid Tab index -1. (applicatie Projecten)
- Invalid use of null. (tekstverwerkers in Klanten- en Leveranciers-applicaties)
- Optimistic concurrency check failed. (applicaties Klanten en Leveranciers)
- Current recordset does not support updating. (projecten en orderoverzicht bij Klanten en besteloverzicht bij Leveranciers)


Quick Fix release & minor updates, 23 maart 2017, V12.6.180
* Gelinkte parameter-tabellen die voor dropdownfuncties in datalijsten en werkbladen worden gebruikt zijn voortaan gecached, waarmee de overall performance van Tradium is verbeterd.
* de volgende foutmeldingen die via Error Reports automatisch aan ons zijn doorgemeld zijn geanalyseerd en hiervoor is een fix doorgevoerd in deze release. Het betreft hier het afvangen van foutief ingevoerd gegevens en het verbeteren van SQL-queries, o.a.:
- Control array element '1' doesn't exist (applicatie ArtikelBeheer)
- Type mismatch (zoekdialoog, invoegen artikelen)
- Incorrect syntax near 'M'. (e-mail overzicht)
- A form can't be moved or sized while minimized or maximized (Tip van de dag dialoogvenster)
- Object variable or With block variable not set. (in mailbeheer)
- File already open (mailbericht openen)
- De verbindingen van het aangeroepen object met de clients zijn verbroken. (mailbericht tonen in overzicht)
- Invalid property value (servicetaak)
- Specified format doesn't match format of data (slepen vanuit Windows Verkenner naar bureaublad Tradium)
- Type mismatch (zoeken in mailoverzicht)
- Invalid procedure call or argument (applicatie Rayons, Bonusspecificatie calculeren)
- Invalid use of Null (Orderbeheer verkoop en applicatie Besteladviezen)
- Subscript out of range (artikelzoeken met groepsoverzicht en in orderinvoer)
- De bewerking is in deze context niet toegestaan. (applicatie Serviceartikelen)


Quick Fix release & minor updates, 25 maart 2017, V12.6.190
* Het bijwerken van het artikeldetailvenster onderin het orderinvoerscherm werkte niet meer. Niet alleen is dit verholpen, er is ook een verbetering doorgevoerd waarbij het detailvenster sneller bijwerkt, ook wanneer het artikelnummer in een bestaande regel wordt aangepast.
* de volgende foutmeldingen die via Error Reports automatisch aan ons zijn doorgemeld zijn geanalyseerd en hiervoor is een fix doorgevoerd in deze release. Het betreft hier het afvangen van foutief ingevoerd gegevens en het verbeteren van SQL-queries, o.a.:
- A form can't be moved or sized while minimized or maximized (balansoverzicht dialoogvenster)
- The Text Control's size is too small to load the data. (afdrukken e-mails)


11 maart 2017 / e-Comm Server V6

De nieuwe Tradium e-Comm Server V6 is gelanceerd!

Voor veel Tradium-gebruikers onzichtbaar, maar heel belangrijk: de Tradium e-Comm Server. Deze systeemmodule draait alleen op de server en is verantwoordelijk voor alle communicatie met de buitenwereld. De software verstuurt en ontvangt e-mails, handelt printopdrachten af, voert geplande taken uit, en nog veel meer. Ook updates van Tradium worden door de e-Comm Server gedownload.

Door de uitbreiding van al deze taken was een andere opzet van de systeemsoftware noodzakelijk. De nieuwe V6 software heeft die andere opzet waarbij de meest intensieve taken, namelijk het versturen en ontvangen van e-mails, voortaan in een apart proces volledig onafhankelijk uitgevoerd. Tevens is de afhandeling van de afdrukwachtrij in een apart proces ondergebracht. Dit zijn de eerste stappen richting het volledig ombouwen van de e-Comm Server naar Windows Services, waarbij in de toekomst het niet meer nodig zal zijn om een console-sessie te starten op de Windows server.

05 januari 2017 / Release 12.6.130

Nieuw! Balansstatistieken

In de applicaties Klanten en Leveranciers zijn de verkoop/inkoopgrafieken uitgebreid. Er is een tabblad ingevoerd waarmee men kan switchen tussen verkoop/inkoop en balansgegevens. De nieuwe balansstatistieken zijn ee combinatie van staaf- en lijngrafieken en tonen de verhoudingen tussen omzet, betalingen en schuld.

Vernieuwd! Over-tekortlijsten real-time synchronisatie

In de volgende release komt een vernieuwe over/tekortenmodule uit waarbij een nieuwe technologie wordt geïntroduceerd. De regels in het overzicht krijgen automatisch een rode markering in de kolom [Artnummer] wanneer het artikel  in de synchronisatie-queue is opgenomen. Wanneer het artikel is gesynchroniseerd verdwijnt niet alleen deze markering, maar wordt ook de betreffende regel in het overzicht automatisch bijgewerkt ZONDER dat de gehele lijst wordt vernieuwd. Hiermee wordt het overzicht ook daadwerkelijk real-time!

Over-tekortlijst, red indicator blinkingOver-tekortlijst, red indicator blinking 2Over-tekortlijst, red indicator blinking 3

Vernieuwd! Data Browser

De uitvoeroptie "Data-Browser" bij de SQL Ontwerper is herzien. De vernieuwde browser ondersteunt nu ook speciale veldnaam-prefixen, zoals "hidden_" en "locked_". Ook is de uitlijnen en opmaak in de browser verbeterd en wordt onder meer nu ook multiline-invoer ondersteund.

Tevens is een zogenaamde viewport ingebouwd in de data-browser. Hiermee is het mogelijk om te scrollen door de velden indien de totale hoogte van het aantal velden de hoogte van het venster overschrijdt.

Overige aanpassingen:

Bij het opstarten van TRADIUM verschijnt bij gebruikers waarbij de taalkeuze niet automatisch is ingesteld altijd een taalkeuze-venster. Voortaan is hierin de optie opgenomen om taalkeuze alsnog automatisch te laten instellen.

Diverse applicatievenster zijn optische aanpassingen ondergaan naar aanleiding van de introductie van de nieuwe huisstijl (letterttype) in Tradium Business Software. Sommige invoerveld en labels zijn in lengte aangepast.

Inlogproblemen door gebruik van capslock-toets worden voortaan vermeden door signalering van een actieve capslock tijdens het invoeren van het wachtwoord.

Zoekfunctie in dagboekapplicatie is uitgebreid waarmee zoeken op combinaties van woorden flexibeler is geworden.

Multi-afboekvenster in dagboekapplicatie is verbreed. Bovendien is de werking van de scrollbar verbeterd door toepassing van een ander component voor de lijstweergave en kan het dialoogvenster voortaan met de muis worden verplaatst binnen het applicatievenster.

De op RTF-gebaseerde e-mail editor is vervallen. In plaats hiervoor is de huidige op HTML-gebaseerde e-mail editor uitgebreid met een integrale RTF-editor. Men kan voortaan ook wisselen tussen HTML en RTF tijdens het opstellen van een e-mail bericht.

Nieuw in de RTF-editor is de automatische omzetting van tabs naar uitgelijnde spaties (non-breaking spaces) bij het omzetten naar html. Ook bij het verzenden van een in RTF opgemaakt e-mail bericht wordt voortaan deze conversie automatisch uitgevoerd.

Ook nieuw is de mogelijkheid om tijdens het bewerken van e-mails deze op te slaan als concepten via de save-button in de knoppenbalk. Zo kunnen eenvoudig sjablonen worden gemaakt.

De bewerkingsfuncties in de applicatie Projecten/Calculaties zijn verbeterd. Tevens zijn nieuwe functies toegevoegd vanuit de orderinvoer, zoals het invoegen van tekstvakken en het tonen van inkoopprijsdetails via een "floating window". Ook de performance is verbeterd.

Het afboeken van incasso-batches via de verwerking van bankmutaties ( menu: "Importeren Journaalposten") is herzien. Voortaan worden exacte netto-bedragen uit de geselecteerde batch automatisch verwerkt, inclusie eventuele betalingskortingen en/of kredietbeperkingen.




Klik hier voor updates in 2016

TradiumTech.nl is voor de technische ondersteuning van Tradium Business Software, kijk op www.tradium.nl voor meer informatie.