White papers, tech info en handleidingen

Laatste updates!


Tradium Business Software evolueert continu. Op verzoek van onze klanten worden nieuwe functionaliteit, aanpassingen en verbeteringen doorgevoerd in nieuwe release-updates van ons ERP-systeem. Dit is een continu proces en hieronder tref je de laatste updates aan die onlangs zijn doorgevoerd:

Laatste update:


Release V12.9.427: (27-10-2025)

+ VERNIEUWD: de weergave van tabs bij contactpersonen is herschreven. Voortaan worden alle tabs met contactpersonen weergegeven, ter vervanging van de oude bladerfunctie. Hetzelfde geldt voor de contactgroepen weergave. Die is verbeterd, inclusief de arcering van meerdere groepen bij het selecteren van een contactpersoon.
* De opbouw van het contactpersonen-deelvenster is volledig dynamisch, zodat bij de meest extreme situaties (zie voorbeeld), alle groepen en personen blijvend zichtbaar zijn.
* bij grote aantallen contactpersonen wordt er een nieuwe en sterk verbeterde bladerfunctie geactiveerd waarbij de weergave van de contactpersoon-tabs optimaal blijft.
* bij grote aantallen
* NIEUW: filteropties. Voortaan kan je onderaan de tabs een trefwoord ingeven om te zoeken naar een specifiek contactpersoon.
* Bij een lijstweergave van contactgroepen (alleen zichtbaar bij grote aantallen groepen) is ook een filteroptie ingebouwd.

- Bug fix: automatisch direct archiveren bij verzending van emails (bij "verzendopties") werkte niet meer na de laatste uitbreiding, is nu hersteld.
- Bug fix: na de laatste update van de mailreader (Edge webbrowser)  was het niet meer mogelijk om teksten te selecteren. Dat is verholpen door een gewijzigde standaardinstelling in de browser te herstellen.
- Bug fix: het plakken van opgemaakte teksten in een e-mailbericht vanuit MS-Word werkt niet goed bij sommige versies. Er is een work-around geprogrammeerd waarmee in dat geval platte tekst wordt ingevoegd.

Release V12.9.423: (22-10-2025)

+ Enkele controls in de gebruikersinterface zijn vernieuwd met een upgrade van een van de systeembestanden.
- Intern geheugenbeheer is verder geoptimaliseerd
+ NIEUW: voortaan is het mogelijk om de naam van contactgroepen in de Contactpersonen-tabs van de Klanten-, Leveranciers-  en Rayonmanagers applicaties direct aan te passen. Door te dubbelklikken op de naam verschijnt een dialoogvenster waarin de naam kan worden aangepast.
+ UITGEBREID: Archiveerfunctie in MailBeheer is slimmer geworden bij het batchgewijs archiveren van emails met dezelfde domeinnaam als afzender. Voorheen werd elk emailadres van afzenders afzonderlijk behandeld. Dat leidde tot reperterende dialoogvensters om e-mails toe te wijzen. Voortaan worden deze emails, mits van dezelfde domeinnaam, direct verwerkt.

Release V12.9.419: (15-10-2025)

- In incidentele omstandigheden kan het popupmenu in de treeview van Verkoop-OrderBeheer geblokkeerd worden door incorrecte 'busy'- markering. Er is een aanpassing doorgevoerd waarbij deze markering automatisch wordt gereset wanneer de focus verspringt naar de treeview. Preventief is deze aanpassing ook doorgevoerd bij Inkoop-OrderBeheer en ServiceBeheer.
- De Orderinvoer-applicatie heeft opnieuw enkele gebruikersinterface-aanpassingen ordergaan. Op verzoek van meerdere Tradium-gebruikers zijn de [Klant] en [Adres] tabs samengevoegd in één [Adres] tab, waarbij de nieuwe functionaliteit die in de vorige release is geïntroduceerd behouden blijft.
- Nieuw: in aanloop van de implementatie van een nieuwe vorm van internationale digitale facturatie (o.a. via het Peppol netwerk) is de gebruikersinterface van AdministratieBeheer uitgebreid met enkele nieuwe velden. Zo is voortaan in de bedrijfsgegevens het huisnummer in een apart veld geplaatst en is er een Peppol Party-ID veld ingevoerd met een registratieknop. Binnenkort is het mogeljk om simpelweg via deze knop uw bedrijf te koppelen aan het internationale e-factuurnetwerk. Meer informatie hierover volgt spoedig.

Policy-wijziging in e-mails met afbeeldingen versturen:
- In de MailEditor is de afhandeling van ingevoegde afbeeldingen aangepast om de compabiliteit met het weergeven ervan in bepaalde mailclients te verbeteren. Normaliter wordt een geplakte afbeelding intern in het bericht zelf opgeslagen (embedded IMG object). Alhoewel embedded objecten volgens de RFC-standaard ondersteund horen te worden, onderdrukken sommige clients, zoals Outlook en Gmail, de weergave ervan. Dit is geen technische beperking maar een policy-wijziging bij Microsoft en Google. Embedded objecten kunnen virussen bevatten en in tegenstelling tot de Tradium MailClient bieden deze clients niet de mogelijkheid om de afbeeldingen via anti-virus te scannen alvorens ze weer te geven.
Was het voorheen een optie in Tradium om afbeeldingen als bijlage te plakken in een mailbericht, voortaan wordt dit ALTIJD uitgevoerd. De afbeelding wordt dan wel correct weergegeven in het e-mailbericht. Bij Gmail word(t)en deze afbeelding(en) dan ook als bijlagen getoond. Dat is niet correct, maar "by design" in Gmail. Andere mailclients doen dit niet en  geven wel de afbeelding correct weer in het bericht.
De Tradium MailEditor gaat nog een stapje verder: wanneer een bericht wordt beantwoord of doorgestuurd waarin embedded afbeeldingen zitten, worden deze automatisch omgezet naar bijlagen, zodat de ontvanger altijd de afbeeldingen correct weergegeven ziet.
Uiteraard adviseren wij onze klanten die nog niet gebruik maken van Tradium Mail om de overstap van Outlook og Gmail te overwegen. Wij vertellen u graag over de voordelen ervan!

Release V12.9.418: (14-10-2025)

- Bug fix: de vertaaloptie in de maileditor leidde soms tot onverwachte uitkomsten. Dit bleek veroorzaakt door problemen in de aanroep naar een onderliggende Windows functie (API) om lettertypen te converteren. De vertaaloptie is daarop volledig herschreven waarbij de Windows functie omzeilt wordt.
- Bug fix: het dialoogvenster bij de orderverwerking resized niet altijd goed. Dat bleek veroorzaakt te zijn door een instellingswijziging in de programmering t.a.v. de gespreide betalingenoptie. De schermopmaak van dit dialoogvenster is volledig herzien en past zich voortaan goed (en real-time) aan de wijzigingen die in het dialoogvenster worden aangebracht.


Release V12.9.417: (08-10-2025)

- De Orderinvoer-applicatie heeft enkele gebruikersinterface-aanpassingen ondergaan .  Zo is de klantselectie bij invoer van een order vereenvoudigd (bij een automatische projectselectie).  Ook worden voortaan vooringestelde lettertype en -grootte beter weergegeven in de orderregels.
- Verdere aanpassingen in Orderinvoer zijn de layout van de orderheader-weergave. De klantgegevens zijn voortaan onderdeel van de tabs bovenin.
+ NIEUW: In Orderinvoer kunnen deze klantnaw-gegevens voortaan op dezelfde wijze worden aangepast zoals bij het leveradres, dus ook inclusief validatie van het ingevoerd adres.
- Er zijn tweaks doorgevoerd aan onderhuidse (achtergrond)processen die werking van de gebruikersinterface nog sneller maken.
- In MailBeheer is de opbouw van de mappenstructuur onderhuids aangepast. Deze werd voorheen op de achtergrond asynchroon geladen wat soms leidde tot een gedeeltelijke weergave bij nieuwe gebruikers. Het onderliggende proces is inmiddels zo goed geoptimaliseerd dat deze voortaan direct wordt uitgevoerd tijdens (her)initialisatie van de mappenstructuur. Dit leidt tot een snellere opbouw van het applicatie-venster.
- Bug fix: in incidentele gevallen kan er een overload in de wachtrij van achtergrondprocessen ontstaan. De afwikkeling van deze overload is verbeterd waardoor bepaalde handelingen, zoals het sluiten van een bestandsvenster, niet meer wordt afgebroken. Voortaan wordt bij een overload het programma gepauzeerd en de gehele wachtrij wordt met voorrang afgehandeld. In de praktijk zal de gebruiker hier nauwelijks iets van merken: de afhandeling van een overloaded-wachtrij duurt circa 100 tot 500 milliseconden.

Release V12.9.414: (02-10-2025)

+ PDF Viewer vernieuwd! — we schakelen over op de nieuwste PDF-engine (v3). Dit zijn de belangrijkste verbeteringen:
  • Logo’s, dunne lijnen en outline-fonts blijven haarscherp (ook bij stevig inzoomen).
  • Wat je ziet is wat je print: briefpapier en huisstijlelementen komen exact uit de printer, zonder kwaliteitsverlies.
  • Snellere verwerking bij schermopmaak.
  • Voelt soepeler bij bladeren en zoomen in grotere PDF’s.
+ Project Wizard vernieuwd! Wanneer een nieuw project wordt aangemaakt vanuit Orderinvoer of Projectbeheer is het voortaan ook mogelijk om direct een nieuwe klantenkaart aan te maken zonder hiervoor de Klanten-applicatie te starten. De nieuwe klantcode en basis NAW-gegevens kunnen direct worden ingevoerd. Ook is het mogelijk om NAW-gegevens van een bestaande klant aan te passen en is het ook mogelijk om versneld een project met standaard instellingen aan te maken.

Release V12.9.413: (26-09-2025)

- In de interne tekstverwerker zijn er optimalisaties doorgevoerd t.a.v. geheugenbeheer bij grote bestanden en bij documenten met hi-res afbeeldingen.
- In het gehele programma zijn performance tweaks en optimalisaties doorgevoerd
- Werking van bepaalde pictogrammen in de "Edit" ribbon bij gebruik van interne tekstverwerking is hersteld.

Release V12.9.410: (03-09-2025)

- Intern zijn er aanpassingen doorgevoerd inzake toegang tot het Windows bestandssysteem. Dit betreft optimalisatie van het lezen en schrijven naar bestanden
- Bug fix: In Tradium Basic Script is de ZipFiles-functie hersteld.

Release V12.9.401: (29-08-2025)

- Archiveringsproces van documenten is uitgebreid met een extra verificatieprocedure om zeldzame compabiliteitsissues in PDF-bestande te identificeren. Bij een dergelijk probleem wordt voortaan de originele PDF-inhoud gearchiveerd zonder compressie en versleuteling. Hiermee is een probleem met corrupte bestandsinhoud opgelost.
NB: ook de OCR-Tracer en Archiveringsmodule van Tradium E-Comms Server (draaiend op uw server) is bijgewerkt met deze verificatieprocedure.

Release V12.9.400: (27-08-2025)

- De maximale veldlengte van de FaktVelden(1-5) in orders en  facturen is vergroot van 50 tekens naar 128 tekens waarbij voortaan ook speciale karakters worden ondersteund.
- Bug fix: bet gedrag van de variabele velden in Klanten, Leveranciers, Rayonmanagers en contactpersonen is aangepast bij gebruik van  standaard waarden voor deze velden. Hierdoor wordt een standaardwaarde niet meer geforceerd als deze overschreven wordt door een andere waarde.
- De schaalbaarheid van het knoppenbalk in Orderbeheer Verkoop is flexiber gemaakt. Deze flexibiliteit zal in volgende releases verder worden uitgebreid.
- Bug fix: bij het gebruik van interactive orderscripting functionaliteit tijdens orderinvoer, waarbij meerdere orderregels worden ingevoegd via het script, werden deze nieuwe regels niet weergegeven. Pas na een refresh (F5) werden de nieuw ingevoerde regels getoond. Dat is nu opgelost, waarbij ook de invoercursor automatisch verplaatst wordt naar een nieuwe regel onderaan de invoerreeks.
- Bug fix: bij de balansrapportages worden tijdelijke tabellen aangemaakt onder een afwijkend schema-naam, namelijk die van de gebruiker zelf. Deze tabellen werden niet opgemerkt in de standaard lijstfunctie en werden daarom niet opgeruimd, wat weer voor een "duplicate index" zorgde dat een nieuw rapport met exact dezelfde parameters werd aangemaakt. Er is een aanpassing doorgevoerd waarbij de lijstfunctie voortaan tabellen van een specifiek schema kan verzamelen en zo oude hulptabellen kan opschonen.

Release V12.9.398: (22-07-2025)

+ Nieuw is de toevoeging van een orderklasse. Hiermee kunnen orders onderverdeeld worden in vooringestelde groepen, met ondersteuning van kleuraccenten. Orderklassen kunnen tijdens orderinvoer en bij Orderbeheer Verkoop worden gewijzigd.

Release V12.9.397: (09-07-2025)
+ Integriteitscontrole met automatisch herstel voor beschadigde PDF documenten in de PDF-viewer ingebouwd.



Release V12.9.396: (02-06-2025)

+ Voortaan is de Tradium specifieke ChatGPT versie beschikbaar vanuit de Macro Editor. De Tradium Basic Script Helper assisteert jou bij het opzetten en aanpassen van macro's en queries voor rapportages, lijstweergave en export naar bijvoorbeeld Excel.

- Bug fix inzake datum-weergave in orderinvoer hersteld (leverdatum en offertedatum)

- Verbetering schermopbouw bij contactpersonen-weergave in Klanten, Leveranciers en Rayons applicaties.


Release V12.9.394: (30-05-2025)

+ Nieuw! In de applicatie Orderbeheer Inkoop is een nieuw item aan de popupmenu's toegevoegd: Opsplitsen. Hiermee kunnen leverbonnen in delen worden opgesplitst, bijvoorbeeld om koppelingen met inkoopfacturen mogelijk te maken. Deze procedure werkt alleen voor leverbonnen die nog niet zijn gekoppeld aan een inkoopfactuur. Na een succesvolle opsplitsing verschijnt de nieuwe leverbon direct in het overzicht. Het bevat hetzelfde bonnummer, gevolgd door een volgnummer. De transactie is enkel administratief: er worden geen voorraadmutaties doorgevoerd. Wel wordt de auditlog bijgewerkt om tracking nog steeds mogelijk te houden.

- Bug fix: sinds de vorige release verscheen een foutmelding 3265 bij het opstellen of beantwoorden van een e-mailbericht. Dit is verholpen.

Release V12.9.393: (27-05-2025)

+ Nieuw is de mogelijkheid om bij het instellen van de persoonlijke signatuur voor e-mails oom een standaard CC of BCC mailadres in te stellen.

Release V12.9.386: (07-05-2025)

+ Optioneel kan een separaat offerte-registratiemodel worden ingesteld, waarbij pro-forma orders (offertes) een eigen nummerreeks krijgen en de basis vormen voor order(s) die hieruit vloeien. Ook is de hiërarchie van deze offerte->order(s) zichtbaar in de boomstructuur van Orderbeheer Verkoop.
+ Boomstructuur in Orderbeheer uitgebreid bij zoekopdrachten naar retour- en reclamatie-orders. Voortaan wordt de parent-order ook weergegeven bij specifiek zoeken op ordernummers.

Release V12.9.385: (16-04-2025)

- Bug fix voor dropdown-werking in orderinvoer voor de optionele weergave van [Eenheid] en [emballageCode] kolommen.
- Bug fix voor selectie werkorder in Urenregistratie-applicatie.

Release V12.9.384: (14-04-2025)

- In de de Beheerapplicaties Inkoop, Verkoop en Service is een aanpassing in de UI doorgevoerd waarbij het Helpvenster voortaan automatisch wordt gesloten als een ander item van de knoppenbalk wordt selecteerd.
- In de Urenregistratie-applicatie wordt voortaan weer automatisch een jaar/weeknr als zoekoptie automatisch ingevuld bij door te belasten (project-)uren. Als een weekorder niet bestaat, wordt deze automatisch aangemaakt.
- Foto's en afbeeldingen die toegevoegd kunnen worden  aan klanten, leveranciers, contactpersonen, artikelen en catalogi kunnen, naast de huidige bestandstypen .jpg, .jpeg, wmf, .bmp, tif en tiff voortaan ook in het populaire .png worden ingelezen.

Release V12.9.383: (10-04-2025)

- In Orderinvoer-applicatie worden voortaan "FreeArtNum" artikelen in een aparte steunkleur weergegeven om deze beter te onderscheiden van standaard artikelen.
- In de op de achtergrond draaiende service module is een foutafhandeling voor afdrukken van e-mails naar een PDF-document verbeterd. Wanneer een bepaalde printerinstelling niet werd ondersteund, bijvoorbeeld duplex printing, werd de afdrukopdracht afgebroken en de service module werd herstart. Voortaan worden ongeldige printerinstellingen voor het afdrukken naar PDF genegeerd, waarmee het omzetten van een e-mail bericht naar een PDF-bestand niet meer wordt onderbroken.

Release V12.9.382: (31-03-2025)

+ Data-werkblad redesigned! De toegankelijkheid van diverse functies is verbeterd met de introductie van de interactieve statusbalk onderaan het venster die de huidige 'record navigator' vervangt. Verschillende functies die voorheen enkel via het popup-menu op te vragen waren, zijn nu via de statusbalk uit te voeren.
+ Nieuw in data-werkblad: celwaarde repliceren! Via het popup-menu en via de vernieuwde statusbalk is het mogelijk om  een geselecteerde celwaarde te repliceren naar andere geselecteerde records.
  Uniek daarbij is dat de replicatie real-time wordt uitgevoerd in een reeks van afzonderlijke updates op de onderliggende SQL-records.
+ Mail-reader vernieuwd! De onderliggende techniek is vernieuwd. de HTML-weergave werkt voortaan volledig integraal wat de stabiliteit en snelheid verbeterd. Ook is de inline-vertaalfunctie verbeterd.

Release V12.9.370: (12-03-2025)

- bug fix voor plakken van afbeeldingen in e-mailberichten als bijlage.
- bug fix in het EDI object voor de ValidEAN functie van 14-cijferige EANcodes.
- detectie van .jpe en .jpeg extensies voor openen van bijlagen in e-mails.
- performance tuning voor verwerking van .png en .jpg bestanden
- performance tuning voor opslaan van grote .rtf bestanden
+ uitbreiding van registratie voor bestandsextensies in Windows Verkenner voor Tradium Basic script (.bas, .cls, .mod en .ccl) en CBBS/32 Web server Command Control Language bestanden.

Release V12.9.369: (05-03-2025)

- Verbetering in geheugenbeheer in interne tekstverwerker.
- bug fix voor automatische bestandsnaam bij opslaan nieuwe macro's.

Release V12.9.368: (18-02-2025)

- Uitbreiding nieuwe KontaktGroepen parameters met relatiecode-veld voor backwards compabiliteit voor klantdata met klantspecifieke contactgroepen.
- Toevoegen nieuwe relatie-gebonden contactgroepen  bij contactpersonen via drag-n-drop.

Release V12.9.366: (14-02-2025)

+ Groepindelingen bij contactpersonen zijn uitgebreid. Vooraf bepaalt de applicatiebeheerder welke contactgroepen per relatiesoort er zijn. Dit voorkomt wildgroei van allerlei groepen. Daarbij is het voortaan mogelijk om een contactpersoon onder meerdere groepen onder te brengen.

- bug fix bij herhaaldelijk openen van .jpg bijlagen in ontvangen e-mails. Tevens is hiermee een geheugenprobleem opgelost dat soms optrad bij grote afbeeldingen/foto's.

Release V12.9.365: (09-02-2025)

+ Nieuw! online auditlog voor verzonden e-mails. Hiermee kan je alle gebeurtenissen van je verzonden e-mail bekijken en om te achterhalen wat ermee is gebeurd nadat het verzonden is. Zo kan je onder andere bekijken of je mail is afgeleverd en of het is geopend of misschien zelfs geweigerd..

- Geheugenoptimalisatie doorgevoerd.
- Kleine user-interface verbeteringen.
+ Nieuwe uitbreidingen in de programmeertaal CCL van de CBBS/32 intranet-webserver
- Diverse online handleidingen bijgewerkt.

Release V12.9.364: (28-01-2025)

+ Verkoopstatistieken-tabblad in Artikelbeheer is uitgebreid met inkoopgrafieken.
- Geheugenoptimalisatie doorgevoerd.
- Kleine user-interface verbeteringen.

Release V12.9.362: (23-01-2025)

- Kleine user-interface verbeteringen.
- Aanpassingen inzake PDF-library doorgevoerd.

Release V12.9.360: (22-01-2025)

+ Nieuw in Leveranciers! Onder het tabblad "Recente bestellingen" vind je een AI-knop waarmee je een prestatie-analyse rapportage kunt opstellen. Tevens kan je door te bladeren door de getoonde bestellingen voortaan ook de bestelformulieren direct inzien
- Nieuwe in-house ontwikkelde print engine voor het afdrukken van PDF-documenten binnen Tradium.
- Kleine user-interface verbeteringen.
- Bug-fix voor inline-vertalingen in e-mail editor i.c.m. speciale opmaaktekens.

Release V12.9.358: (12-01-2025)

We beginnen 2025 met een echte gamechanger: AI komt naar de Tradium Windows Client! Dankzij deze nieuwe toevoeging kun je nóg meer uit je data halen. Geen uren meer puzzelen op cijfers of handmatig rapporten samenstellen; AI doet het zware werk voor je.
Wat kun je verwachten? Drie krachtige nieuwe rapportages:
  • Betaalgedrag: Direct inzicht in betalingspatronen en risico’s.
  • Orderomzet: Analyseer trends, groeikansen en omzetontwikkeling.
  • Artikelomzet: Ontdek welke producten scoren en optimaliseer je assortiment.
Met deze slimme tools helpen we je om sneller beslissingen te nemen, processen te verbeteren en nieuwe kansen te ontdekken. En natuurlijk blijft alles naadloos geïntegreerd met de tools die je al kent en gebruikt.
Tradium blijft innoveren en jij profiteert! We zijn supertrots op deze release en kunnen niet wachten om te zien hoe jullie ermee aan de slag gaan. Heb je vragen of ideeën? Laat het ons weten, we horen graag van je!

Klik hier voor een historisch overzicht van alle updates in voorgaande jaren


TradiumTech.nl is voor de technische ondersteuning van Tradium Business Software, kijk op www.tradium.nl voor meer informatie.