Financiële Administratie

Nog voordat een rekeningschema wordt ingebracht, moeten eerst de stamgegevens van de administratie zijn ingevoerd. Dit gebeurt via de applicatie  ‘Administratiebeheer’ van het hoofdmenu ‘Financieel’. Wanneer we dit aanklikken, verschijnt een venster met daarin de gegevens van de administratie.

 

 

Het venster toont de n.a.w.-gegevens van het bedrijf en heeft verder een achttal tabbladen waarin diverse specifieke instellingen voor de bedrijfsadministratie worden ingevoerd. U kunt door de verschillende administraties bladeren (mits deze aanwezig zijn) via de functietoetsen F11 en F12 of via het menu ‘Bewerken’, of via de blader-knoppen bovenin het hoofdvenster van Tradium.

 

Bovenin voert u de NAW-gegevens in. Vergeet hierbij niet de Landencode correct in te vullen. Deze code wordt gebruikt om te bepalen of een debiteur/crediteur onder buitenlandse omzet valt (ICP-leveringen). Standaardwaarde is NL.

 

Verder kunt u een tweetal bank/giro-rekeningen invullen. Let daarbij op dat u de nieuwe IBAN-notatie van de bankrekeningen invult. Indien correct ingevuld, kunt u ook gebruik maken van geautomatiseerde betaal- en incasso-opdrachten.

 

Bij dat laatste geldt dat u dan ook het incassocontract invult dat bij het bankrekeningnummer hoort. Een  incassocontract lijkt op een IBAN-bankrekeningnummer. Het begin met de letters "NL" en bevat de letterreeks "ZZZ" en meestal ook het KvK-nummer van het bedrijf.

 

Achter het incassocontract dient u het type contract te selecteren. Thans worden 3 soorten contracten ondersteund binnen de SEPA-afspraken:

"CORE" - standaard contract, geschikt voor zakelijk en particulier betaalverkeer

"COR1" - versnelde afhandeling binnen 1 werkdag, verder standaard contract

"B2B"   - Business-to-Business, zakelijk contract, niet geschikt voor particuliere transacties

 

Tenslotte dient u ook het BTW-nummer in te voeren. U voert dit zonder de "NL" voorlooptekens is, maar wel de "B01" nalooptekens.