Als er iets fout gaat…


Er kan altijd iets fout gaan. Zo kan je bijvoorbeeld een foutief wachtwoord invoeren bij het aanmelden van TRADIUM, of je vergeet een verplicht veld in een nieuw record in te vullen.


Fouten kunnen ook ontstaan als je vraagstukken (query’s) wilt laten uitvoeren waarin verwijzingen staan naar tabellen waar je geen toegangsrechten voor heeft. Of jouw query bevat een syntaxisfout.


In TRADIUM is een uitgebreid systeem voor foutafhandeling geprogrammeerd. Hierdoor kun je in bijna alle gevallen de fout herstellen en in ieder geval door gaan. Deze fouten worden getoond in een berichtvenster met in de titel ‘TRADIUM Foutmelding’. De getoonde foutmelding hoeft overigens geen foutmelding te zijn van de software zelf, maar is dikwijls een melding die gestuurd is door de SQL Server:



In een aantal gevallen bevat een foutmelding die van SQL Server afkomstig is uitgebreide informatie. Je kunt deze uitgebreide informatie bekijken door op ‘Ja’ (of ‘Yes’) te klikken. Er wordt dan een nieuw venster geopend met alle onderliggende systeemfoutmeldingen die zijn opgetreden. Soms kunnen dat meerdere fouten zijn:



De foutenlijst kun je afdrukken, maar je kunt ook de foutmelding op het internet opzoeken. Wanneer je op de knop Help on-line (beschikbaar, indien het een Windows melding is) drukt, wordt je doorgeschakeld naar de support website van Microsoft.:



Alle fouten worden overigens ook nog opgeslagen in een speciaal bestand. Dit om te voorkomen dat je vergeet welke fout nu wanneer optrad. Je vindt dit bestand in je persoonlijke Documenten-map. Je kunt het bestand bekijken via het Help -hoofdmenu. Je kunt het ook rechtstreeks openen in de map. De naam van het bestand is: TRADIUM foutmeldingen logboek.txt.


Als je het bestand bekijkt via het kladblok, ziet het er als volgt uit:



Je kunt dit logboek ook bekijken via het programma Excel. Je kunt dan de gegevens uitlijnen in diverse kolommen. De kolommen in het logboek zijn namelijk gescheiden door het TAB-teken.


Wist je dat: alle foutmeldingen worden automatisch verzonden naar een centraal foutregistratiesysteem van Tradium. Deze Error Reports Database. Het Tradium supporteam gebruikt deze gegevens om jou beter te kunnen ondersteunen als je contact met ons opneemt. Overigens blijven foutmeldingen maximaal 30 dagen opgeslagen. Daarna worden alle gegevens in het kader van AVG/GDPR verwijderd.


TradiumTech.nl is voor de technische ondersteuning van Tradium Business Software, kijk op www.tradium.nl voor meer informatie.