Relatiebeheer in TRADIUM: Klanten


De applicatie Klanten kenmerkt zich door een groen getinte achtergrond. Je kunt meerdere vensters openen door de applicatie meerdere keren te openen.

 

Het openen van de applicatie Klanten doe je via het menu Applicaties of door het indrukken van de sneltoets-combinatie Ctrl-Alt-K .

 

Het scherm is verdeeld in twee horizontale helften. Het bovenste gedeelte toont de algemene gegevens van de relatie. De onderste helft toont de inhoud van het geselecteerde tabblad.

 

In het menu op de linkerzijde van deze pagina worden de tabs afzonderlijk besproken.


De algemene klantgegevens bestaan uit de volgende velden:

Klantcode

In de titelbalk staat achter de bedrijfsnaam het klantnummer ofwel debiteurnummer waaronder u de klant heeft aangemaakt.

Bedrijfsnaam

De bedrijfsnaam die in de titelbalk staat vermeld, kan jij wijzigen door erop te klikken of door op de link Gegevens bewerken te klikken.

Adresgegevens

Hier staan de vestigingsadres gegevens van de klant. Wanneer deze niet bekend zijn dient u hier toch een adres in te geven, bijvoorbeeld het correspondentie-adres.

Door op het adres te klikken kan jij deze gegevens aanpassen.

Correspondentie-adres

Hier staan de gegevens van het correspondentie-adres van de klant. Wanneer er slechts een correspondentie-adres bekend is dient u in ieder geval de adresgegevens in te voeren.

Door op het adres te klikken kan jij deze gegevens aanpassen.

Openingstijden

Rechtsboven staan, indien ingevuld, de openingstijden per dag aangegeven. Je kunt vie het roosterdialoog de tijden invullen en aanpassen. Door te klikken op de tijden opent u het dialoogvenster. Ook kan jij via het bewerken van de adresgegevens (na klikken op de adresgegevens)

Internet homepage

Hier kan jij het www-adres van de relatie invoeren. Door op de knop te klikken wordt dan automatisch deze homepage geopend in  jouw internet-browser.

e-mail adres

Hier kan jij het algemene e-mailadres invoeren van de klant. Specifieke e-mail adressen die contactpersoon gebonden zijn voert u in bij het tabblad contactpersonen. wanneer jij klikt op de knop, wordt automatisch een nieuw bericht aangemaakt.

Telefoonnummer

Hier staat het algemene telefoonnummer van de klant. Specifieke doorkiesnummers voor contactpersonen kan jij invoeren bij het tabblad contactpersonen. Door te klikken op de knop kan jij via de optionele TAPI-server direct een telefoonverbinding maken met de klant.

Telefaxnummer

Hier staat het algemene telefaxnummer van de klant. Specifieke faxnummers voor contactpersonen kan jij invoeren bij het tabblad contactpersonen. De knop gebruikt u wanneer jij een geselecteerd document onder een van de tabs wenst te faxen.

Gemarkeerd

Wanneer er op een klantenkaart in het vakje ‘gemarkeerd’ een v-tekentje staat, betekent dit dat er een selectie is uitgevoerd en dat deze klant binnen die selectie valt. Alle records binnen een selectie zullen gemarkeerd worden, zodat het uitdraaien van bijv. een brief met één druk op de knop kan plaatsvinden.

Mailingkode

wanneer jij gebruik maakt van mailingen kan jij hier de code neerzetten waar deze klant onder valt, zodat de juiste mailing naar hem toegezonden zal worden.

Rayon

Je kunt jouw klanten in rayons onderverdelen. Ook gebruikt u dit veld  als je klanten onder jouw vertegenwoordigers onderverdeeld. Met de applicatie Rayons kan jij diverse managementtaken beheren, zoals omzetgegevens en bonusregelingen met jouw vertegenwoordigers.

Verkoper

Hier selecteer je de vertegenwoordiger uit het gekozen rayon die standaard de contacten met de klant onderhoudt. Elke vertegenwoordiger heeft een unieke verkoper-ID. Deze ID wordt ook gebruikt bij het invoeren van orders en bij de berekening van bonusregelingen.

KvK-nr

Hier voert u het inschrijvingsnummer van de klant in. De inschrijving voor Nederland is het KvK-register, voor buitenlandse klanten voert u het overeenkomstig inschrijvingsnummer in.

Btw-nr

In verband met de wetgeving in Europa ben je dikwijls verplicht om het BTW-nummer van bedrijven te registreren. Voor particulieren geldt deze verplichting overigens (nog) niet.

 

Let op: Indien de klant in het buitenland is gevestigd, is het veld verplicht in verband met IntraStat en intracommunautaire leveringen! Dit nummer wordt dan ook gebruikt in de TRADIUM onderdelen ICL Aangifte en Intrastat Aangifte.

Bank

Hier voert u het banknummer in van de relatie wanneer dit bekend is. Met name voor het automatisch doorboeken van de dagboekmutaties is het van belang dat hier het rekeningnummer is ingevuld.

 

wanneer jij op de link Bank drukt, kan jij extra bankgegevens invoeren, waaronder de naam van de bank en een extra bank- of girorekeningnummer. Deze gegevens worden gebruikt bij de automatische verwerking van bankmutaties.

 

Krediet dagen

Hier wordt het aantal kredietdagen weergegeven dat je standaard deze klant verschaft. Met name voor het uitdraaien van de facturen is deze invoer belangrijk: op de factuur staat immers dat de klant binnen een x-aantal dagen dient te betalen. De gegevens voor de x-aantal dagen worden gebruikt door de facturatie.

 

Er zijn meerder betalingscondities en kredietlimieten. Klik op de link Krediet om details te zien via het tabblad Kredietvoorwaarden.

Kredietbedrag

Hier wordt het maximale kredietbedrag weergegeven welke u deze klant verschaft. Ook dit is wederom belangrijk voor de ordering en de facturatie: Wanneer de klant meer bestelt dan volgens het kredietbedrag is toegestaan, krijgt u automatisch een mededeling. Het kredietbedrag kan tijdelijk worden verhoogd, zie hier.

 

Afhankelijk van de voor jouw bedrijf ingestelde beveiligingen kan een order geweigerd worden wanneer de kredietlimiet is overschreden.

Betaalgedrag

als je klikt op de link Betaalgedrag, verschijnt een grafische analyse van het betaalgedrag. Je kunt zowel de onderliggende waarden als ook de grafiek zelf kopiëren via het menu Bewerken en vervolgens plakken als tekst (Je ziet dan de betaaldagen per maand) of als bitmap. Klik hier voor beide voorbeelden.

6 lege vakken

Onder de klantgegevens staan 6 lege vakken. Deze kunnen ingevuld worden met een aantal parameters. Bij KeeminK Design staat hier bijvoorbeeld wat voor softwarepakket de klant heeft, welke versie dit is en onder welk serienummer het aangemaakt is.

 

De titels en opmaak van de invoervelden kan jij zelf definiëren. U voert deze gegevens per administratie afzonderlijk in via de tabel Prm_Varvelden. Gebruik hiervoor de SQL-Ontwerper.

Openstaand saldo

Hier wordt saldo getoond van de openstaande posten. Dit saldo wordt automatisch uitgerekend aan de hand van de geboekte facturen en de inkomsten.

Laatst gewijzigd

Hier staat wanneer dit klantrecord voor het laatst gewijzigd is.

De-activeren

Je kunt een klantenkaart deactiveren door middel van het klikken met de muis op dit vakje. Er verschijnt dan een v-teken in het vakje, waarna u de gegevens niet meer kunt aanpassen. wanneer jij het v-teken weer verwijdert door nogmaals op het vakje te klikken kan jij de gegevens op de klantenkaart weer aanpassen.

wanneer jij wijzigingen in deze algemene gegevens doorvoert, bewaart u ze via de link Wijzigingen opslaan. wanneer jij niet op de knop opslaan klikt zullen de wijzigingen ongedaan gemaakt worden als je het venster sluit.

 

TradiumTech.nl is voor de technische ondersteuning van Tradium Business Software, kijk op www.tradium.nl voor meer informatie.