Kredietvoorwaarden


Het tabblad Kredietvoorwaarden heeft betrekking op betalingsconditie, financiële voorwaarden en factuuradressering bij de klant.

 


Hieronder treft u een beschrijving aan van de velden en de functies die hieraan zijn verbonden.


Voorwaarden

Hier wordt een reeks kredietvoorwaarden geselecteerd. Aan deze voorwaarden zijn verschillende termijnen verbonden, zoals een betaaltermijnen en incassotermijnen. Per administratie worden de voorwaarden ingesteld. Klik hier voor meer informatie hierover.


Orderinvoerlay-outs

De tab(s) die onder de voorwaarden staan vermeld zijn de orderinvoer-layouts, zoals deze door de systeembeheerder zijn ingesteld. Het is mogelijk om per soort orderinvoer een afwijkende betalingsconditie te selecteren. Door tijdens het invoeren van de order een bepaalde layout te gebruiken (bijv. "Zee-orders") wordt automatisch de juiste set kredietvoorwaarden toegepast bij de facturatie. Het tabblad "Algemeen" is de standaard: de waarden die hier worden ingevuld gelden als algemene voorwaarden voor deze klant.


Betalingconditie

Hier selecteer je de betalingsconditie die toegepast moet worden op de factuur. Standaard condities zijn onder de code "STD" opgesteld.  De betalingscondities worden per administratie ingesteld. Klik hier voor meer informatie hierover.

Betalingstermijn

Hier selecteer je een betalingstermijn. De inhoud van de getoonde lijst is afhankelijk van de gekozen krediettermijnen.

 

Kredietlimieten instellen

Per klant kunnen er twee limieten worden ingesteld.

Kredietlimiet toont het totale bedrag wat maximaal mag openstaan aan onbetaalde facturen, verhoogd met de waarde van alle backorders.

Verzekerd krediet hoeft alleen te worden ingevuld als je werkt met kredietverzekeringen kredietfinancieringen. Hier voert u het bedrag in dat jouw verzekering als garantie heeft opgegeven voor deze klant. Is jouw eigen limiet hoger dan het verzekerde of gefinanciëerde bedrag? Dan er wordt een waarschuwing getoond.

 

wanneer jij de optie Blokkeer Krediet! aanvinkt, blijven de instelde kredietlimieten wel staan, maar bij de orderinvoer en andere toepassingen waar kredietwaardigheid wordt getoetst, zal de klant uitsluitend onder vooruitbetaling of á contant goederen geleverd kunnen krijgen.

 

Kredietuitstel verlenen m.i.v.

als je hier een datum selecteert, dan kan jij een ingestelde limiet tijdelijk verhogen met een vast (geparameteriseerd) percentage voor de duur van een eveneens vooraf ingestelde periode.

Wanneer een dergelijke tijdelijke verruiming van het krediet is ingesteld, zal de achtergrondkleur van de kredietgegevens oranje kleuren, totdat het kredietuitstel is verlopen.


Rekenvoorbeeld

Door een orderinvoer te selecteren of de voorwaarden of betalingscondities te wijzigen en door het klikken op de link Rekenvoorbeeld wordt ter verduidelijking een voorbeeld hieronder weergegeven.

 

Valutadata-code

Voor het gebruik van betaalschema's die gekoppeld zijn aan leverperiode's kan jij hier de betreffende valutadatareeks instellen. >>meer

 

Verder kan men nog enkele opties ingeven:

Voorloopdagen

betalingsverzoeken

Tijdens het aanmaken van betalingsverzoeken kan TRADIUM automatisch bepalen welke klanten en facturen dienen te worden geselecteerd. Hier kan het aantal dagen worden ingesteld waarmee een betalingsverzoek eerder kan worden verstuurd.

Wordt bijvoorbeeld 3 ingevuld, dan zal een betalingsverzoek drie dagen voor de vervaldatum van een factuur worden aangemaakt.

Automatische incasso

Wanneer gemarkeerd, worden openstaande posten van deze klant automatisch opgenomen in het incasso-advies en - na accordering - in een incasso-batchbestand dat naar jouw bank wordt verzonden.

via centrale incassant

Als de optie Automatische incasso is gemarkeerd en deze optie is ook gemarkeerd, dan vindt de incasso niet plaats bij deze klant, maar bij een andere organisatie. Deze organisatie moet dan ook als klant zijn ingevuld en dient als administratieve hoofdvestiging te zijn ingevuld.

Contractref

Hier voert u een kenmerk in, zoals bijv. contractnummer. Deze referentie wordt gebruikt in het SEPA-incassobestand dat je digitaal verstuurt naar jouw bankinstelling.

ContractDatum

Hier voert u de datum in waarop het incassocontract in is gegaan. Deze datum wordt gebruikt in het SEPA-incassobestand en dient, net als het Contractref, altijd te zijn ingevuld waneer u werkt met incasso's.

 

Administratieve hoofdvestiging / Faktuuradres

Wanneer de optie via centrale incassant is ingevoerd is de invoer van een administratieve hoofdvestiging verplicht. De invoering van een hoofdvestiging wordt ook gedaan als er sprake is van meerdere zelfstandige vestigingen, met eigen contactpersonen, klantorders en misschien zelfs eigen kortingcondities, maar waarbij de facturen dienen te worden verzonden naar een gezamenlijke administratieve eenheid. Deze administratieve eenheid dient eerst te zijn ingevoerd als klant in TRADIUM, waarna deze hier kan worden geselecteerd.

 

Het factuuradres is vrij in te vullen. Wanneer ingevuld, zal TRADIUM dit adres gebruiken voor de factuurdocumenten. Is het niet ingevuld, dan zal TRADIUM proberen om het (eveneens optioneel in te vullen) correspondentie-adres te gebruiken. Is dit evenmin ingevuld, dan wordt het vestigingsadres gebruikt.

 

Extra kopie-fakturen

Hier bepaalt u hoeveel kopie-afdrukken van de aangemaakte facturen voor deze klanten worden aangemaakt. Vult u hier 0 (standaardwaarde) in, dan wordt de factuur in enkelvoud afgedrukt.

Wil je wel facturen aanmaken, maar deze niet afdrukken (omdat u deze facturen bijvoorbeeld automatisch wilt verzenden via een script), vul dan de waarde -1 in.

E-mailadres voor facturen

wanneer jij hier een geldig e-mailadres invult, zullen facturen in .PDF opmaak worden  verzonden naar dit e-mailadres. Tevens wordt in het logboek Acties bij de klant hiervan melding gemaakt, inclusief een koppeling naar het factuurdocument.

LET OP: De facturen worden dan ook nog steeds afgedrukt, tenzij u bij de hierboven beschreven extra kopie-fakturen optie het aantal -1 heeft ingevuld.

Incl. betalingsverzoeken

Indien gemarkeerd, worden aangemaakte betalingsverzoeken automatisch omgezet naar .pdf documenten en gemailed naar het emailadres voor de facturen. De verzonden e-mail wordt gelogd in het actielogboek van de klant.

 

LET OP: Het factuuradres heeft een andere functie dan een administratieve hoofdvestiging. Bij een factuuradres gaat het enkel om de bezorging van een factuurdocument. Bij een administratieve hoofdvestiging vindt er een journalisering plaats op naam van de administratieve hoofdvestiging in plaats van de klant.

 


TradiumTech.nl is voor de technische ondersteuning van Tradium Business Software, kijk op www.tradium.nl voor meer informatie.