Leveranciers – Introductie


Wat is Klantenbeheer?

In dit scherm leg je alle basisgegevens vast van een leverancier in Tradium. Deze gegevens vormen de kern van het leveranciersprofiel en worden gebruikt in bestellingen, prijsafspraken, rapportages en inkoopanalyses.


Bedrijfsgegevens

Header

Bovenaan elk leveranciersscherm vind je direct de belangrijkste gegevens van de leverancier.

Element

Omschrijving

Leveranciersnaam

Duidelijke naam van de leverancier zoals bekend in Tradium

Leveranciersnummer

Unieke interne code (tussen haakjes)

Adres

Vestigingsadres van de leverancier. Door hierop te klikken verschijnt een dialoogvenster

Postadres

Indien ingevuld, het optionele postadres

Miniatuur

Afbeelding of logo van de leverancier (optioneel). Om te wijzigen klik op de miniatuurweergave.

Landvlag (en evt. Europeese vlag)

Als een landcode is ingevuld verschijnt linksonder de miniatuurweergave de vlag van het land. Als het land binnen het Europees handelsgebied valt, wordt ernaast ook de Europeese vlag weergegeven.
NB: Bij het gebruik van Europese landcodes is de invulling van het Btw-nr. verplicht!

(Miniatuur vrachtauto)

Indien de leverancier van het type transporteur is, verschijnt in de linker bovenhoek een pictogram van een vrachtauto. Transporteur-leveranciers worden toegepast in diverse logistieke functies binnen Tradium, o.a. bij Routeplanning.

Openingstijden

Indien ingevuld, worden deze rechts uitgelijnd getoond


Functielinks (rechtsboven):
Extra pictogram-links:

Basisgegevens boven de tabs

Deze informatie blijft altijd zichtbaar, ongeacht welk tabblad is geselecteerd.

Veld

Omschrijving

Website

Klikbare link naar de website van de klant

E-mail

Direct mailen via mailto-link

Telefoon / Fax

Contactgegevens

KvK-nr

Kamer van Koophandel nummer

BTW-nr

BTW-nummer van de klant (met controle-kleur bij geldig/ongeldig)

Let op: Indien de leverancier in het buitenland is gevestigd, is het veld verplicht voor landen in het EU-handelsgebied. In verband met IntraStat en intracommunautaire leveringen! Dit nummer wordt dan ook gebruikt in de TRADIUM onderdelen ICL Aangifte en Intrastat Aangifte.

Bank

IBAN-nummer. Klik op het label "Bank" om extra bankgegevens in te vullen en de bank online te controleren via SWIFT.

Krediet dagen

Het aantal dagen krediet dat je deze leverancier geeft. Met name voor het verwerken van betaaladviezen is deze invoer belangrijk: een betaaladvies baseert namelijk een factuurbetaling aan de hand van deze instelling.

Maximum krediet

Hier voer je het maximale kredietbedrag in welke aan jou door deze leverancier is verschaft. Ook dit is wederom belangrijk voor verwerking van betaaladviezen: naast de controle op ouderdom van te betalen facturen wordt bij het opstellen van een betaaladvies ook gewaakt voor overschrijding van de kredietlimiet. Bij een overschrijding van het openstaand saldo zal TRADIUM meerdere facturen ter betaling adviseren om de overschrijving ongedaan te maken, zelfs als de betalingstermijn voor deze facturen nog niet is verstreken.

Openstaand saldo

Actueel saldo dat je aan de leverancier nog moet betalen

Mailingcode

Een groepnummer om aan een selectie van leveranciers mailings te versturen.

Gemarkeerd

Een markering wordt gebruikt voor mailings en specifieke leveranciersselectie. Deze markeringen zijn exclusief voor de gebruiker.

De-activeren

Hiermee blokkeer je het gebruik van deze leverancier voor nieuwe bestellingen. Heeft deze leverancier geen transacties, dan wordt de leverancierskaart automatisch tijdens de nachtverwerking verwijderd.


Leveranciersspecifieke velden

Er zijn enkele velden die specifiek voor leveranciers zijn en die je niet ziet bij klanten:

Veld

Beschrijving

LevKode InstalBase

Interne leverancierscode die wordt gebruikt als identificatie voor artikelbestanden, zie ook Artikelbeheer.

Deze code mag uit maximaal 4 tekens bestaan. Als er nog geen code is ingevoerd, verschijnt er een lampje naast het invoerveld. Door hierop te klikken genereert Tradium automatisch een unieke code, gebaseerd op de bedrijfsnaam.

Min. bestelbedrag

Het minimale bedrag waarvoor bestellingen bij deze leverancier mogen worden geplaatst. Bij het aanmaken van besteladviezen wordt hiermee rekening gehouden en zal niet eerder een voorraadbestelling worden uitgevoerd totdat het minimum bestelbedrag wordt gehaald of overschreden.

N.B.: Bij speciale bestelingen vanuit verkooporders wordt het minimum bestelbedrag genegeerd.

Nom. levertijd

De nominale levertijd in werkdagen. Dit wordt gebruikt voor levertijdprognoses en besteladviezen.

Hier voer je de levertijd in dagen die jouw leverancier hanteert voor het afleveren van bestelde goederen. Je kunt ook per leveranciersartikel de levertijd instellen in de tabel InstalBase en onder het gelijknamige tabblad in de applicatie ArtikelBeheer. Tenslotte kan je ook de levertijd van het stamartikel in ArtikelBeheer invullen, onder de tab Voorraad.

Een correct ingevulde levertijd is belangrijk voor een juist besteladvies. Ook de forecasting engine (Tradium Trendwatcher) maakt gebruik van deze levertijd om tot een juist gecalculeerd aantal voor eventuele bestellingen te komen.

Tip: wanneer je hier een waarde -1 invult, dan schakel je voor deze leverancier over op een basisberekening voor besteladviezen, waarbij de Trendwatcher wordt uitgeschakeld en er puur op basis van huidige voorraad en backorders een besteladvies wordt opgesteld.

Onderaan de basisgegevens wordt een reeks velden (1x numeriek, 6x tekst/dropdown) weergegeven. Dit zijn variabele velden die optioneel door de applicatiebeheerder kunnen worden ingericht om de basisgegevens van leveranciers uit te breiden, zoals in dit voorbeeld een klantnummer dat jij bij deze leverancier hebt. Handig voor communicatie of wanneer je via hun portal bestelt.


Navigatie via Tabs

Binnen Klantenbeheer is de informatie en functionaliteit per klant verdeeld over meerdere tabs. Elk tabblad behandelt een specifiek onderdeel van de klantadministratie. Alle tabs worden afzonderlijk uitgelegd in de handleiding.

Tab

Omschrijving

Contactpersonen

Beheer van contactpersonen, vestigingen of filialen gekoppeld aan de leverancier.

Acties

CRM-tab voor het registreren en opvolgen van contactmomenten, afspraken en interne acties.

Offertes

CRM-tab voor het beheren en opvolgen van ontvangen offertes en R.F.Q.s' richting de leveranciers.

Bestellingen

CRM-tab voor het invoeren, beheren en opvolgen van bestellingen.

Eigenschappen

Vrij in te vullen leverancierskenmerken, afhankelijk van je eigen bedrijfsvoering.

Contracten

(custom-tab) Voor het registreren en beheren van onderhouds- of servicecontracten met de leverancier.

Memorandum

Vrije tekst notities of aanvullende opmerkingen per leverancier.

Standaard documenten

Beheer van standaard documenten gekoppeld aan de klant (bijv. algemene voorwaarden, contracten).

Openstaande posten

Overzicht van facturen en het openstaand saldo van de klant.

Dagboek mutaties

Overzicht van alle wijzigingen, transacties en mutaties m.b.t. deze klant.

Bestellen en leveren

Specifieke bestelcondities, bestelfrequenties, tijdschema's voor besteladviezen, validatie, etc..

Statistieken

Analyse van leveranciersgedrag, omzet, marges en bestelpatronen.

Batch procedures

Uitvoeren van geautomatiseerde processen of bulkacties voor deze leverancier.

Actuele bestellingen

Overzicht en lopende bestellingen

Inkoopgrafieken

Grafische analyse van inkoopcijfers.

Instellingen

Diverse instellingen en parameters specifiek voor deze leverancier.

Over custom-tabs

In de voorbeeldafbeelding is de tab Contracten  zichtbaar. Dit is een zogenaamde custom-tab. Deze tabbladen zijn optioneel en worden alleen getoond als jouw Tradium-omgeving deze functionaliteit ondersteunt.


Statusbalk onderin het venster

Hier wordt de datum en tijd weergegeven van de meest recente mutatie van de basisgegevens. Uiterst rechts op de statusbalk wordt de ranking van de leverancier weergegeven. Deze is gebaseerd op de inkoop t.o.v. andere leveranciers.


Extra opmerking

De tabs Acties, Offertes en Bestellingen vormen samen de CRM-functionaliteit binnen Tradium Leveranciersbeheer. Deze tabs richten zich specifiek op het registreren en beheren van commerciële klantactiviteiten.


Opmerkingen

 

Tips


TradiumTech.nl is voor de technische ondersteuning van Tradium Business Software, kijk op www.tradium.nl voor meer informatie.